Dannemora uppdrar åt Skanska att bygga Sovringverket

Dannemora Mineral har slutit ett partneringavtal med Skanska IME om byggnation av det nya sovringsverket vid Dannemora järnmalmsruva. Skanska IME har även varit ansvarigt för samordning av projekteringen för verket under första kvartalet i år. Projekteringen ligger till grund för de upphandlingar som pågår. Skanska IME ska utföra mark- och byggnadsarbeten samt samordna processinstallationerna.

"Skanska är en erfaren industribyggare och vi har genom partneringavtalet försäkrat oss om Skanskas kompetens och engagemang för ett kostnadseffektivt byggande inom de snäva tidsramar som är satta för projektet. Finansieringen genomfördes planenligt och vi räknar därmed med att sovringsanläggningen är driftklar våren 2012", säger Staffan Bennerdt, VD och koncernchef i Dannemora Mineral.

Sovringsanläggningen är projekterad för en kapacitet om 2,0 miljoner årston färdig produkt fördelat på 60 procent styckemalm och 40 procent fines. Anläggningens kapacitet om 2,0 miljoner årston kommer därmed att överstiga den produktionskapacitet om 1,5 miljoner årston som förutsatts i bolagets lönsamhetsstudie (feasability study).

Skanska IME är Skanskas organisation för industriprojekt i norra Sverige. Kontraktet för mark- och byggarbeten är värt ca 80 miljoner kronor och hela investeringen för sovringsverket inklusive utlastning, restprodukthantering och personalutrymmen beräknas till ca 235 miljoner kronor.

"Vi är stolta över förtroendet att i partneringavtalets anda leverera en kostnadseffektiv anläggning som gör att Dannemora Mineral kan återuppta driften i den anrika järnmalmsgruvan enligt plan", säger Bengt Hedberg projektchef vid Skanska IME.

För att läsa pressmeddelandet i sin helhet klicka här nedan