Delårsrapport januari mars 2012

Väsentliga händelser under perioden

• Dannemora Mineral genomförde en riktad nyemission vilken tillförde 103 500 000 SEK före emissionskostnader. Detta bedöms säkra det återstående kapitalbehovet fram till positivt kassaflöde.
  • En uppdatering av bolagets mineralreserv redovisade en ökning med 6,9 miljoner ton till 35,1 miljoner ton sannolik mineralreserv med en järnhalt på 35,3 procent.
  • En ny dagramp färdigställdes vilket är en avgörande komponent för väsentligt förbättrad logistiken i gruvan.
  • Dannemora Mineral slöt ett tioårigt avtal med Hargs Hamn AB avseende terminaltjänster vilket innebar att Dannemora har löst hela logistikkedjan från gruva till lastning av fartyg.
  • Hovet bekräftade att Konung Carl XVI Gustaf kommer att förrätta den officiella invigningen av Dannemora järnmalmsgruva den 13 juni 2012.
  • Nettoomsättningen under perioden januari - mars 2012 uppgick till 0,8 (0,8) mkr. Resultat efter finansnetto under samma period uppgick till -0,4 (-8,0) mkr.
  • Under perioden januari-mars 2012 uppgick det totala kassaflödet till -243,0 (767,1) mkr.
  • Likvida medel per den 31 mars 2012 uppgick till 383,3 (979,2) mkr.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Bolagets produktionsstart inleddes den 2 april i och med driftstarten av sovringsverket och årets produktionsplan bedöms därmed innehållas.
  • Dannemora Mineral har beslutat att återuppta arbetet med att notera bolagets aktie på NASDAQ OMX huvudlista.

Läs hela rapporten nedan