Diamantborrningsprogram ger ny mineraltillgångsberäkning

Ett diamantborrningsprogram har utförts under perioden maj 2010 till februari 2011 och har resulterat i att en ny mineralisering, Norrnäs 3, har modellerats. Norrnäs 3 ger en beräknad tillgång på 1,48 miljoner ton med 34,3 procent Fe och 2,0 procent Mn.

Borrprogrammet har även gett mer information om de redan befintliga mineraliseringarna Strömsmalmen och Botenhäll.

Measured resource Indicated resource
Mineralisation Tonnage Fe % Mn % Tonnage Fe % Mn %
Norrnäs 3 1 448 328 34,3 2,0 29 434 35,1 1,8

Borrningen har utförts under jord på nivå -145 meter i norra delen av Dannemorafältet.
Totalt borrades 61 hål med en total längd av 5 060 meter varav 39 borrhål definierar mineraliseringen Norrnäs 3.

564 prover har analyserats av det ackrediterade laboratoriet ALS Minerals i Perth och provtagningslängden var generellt fyra meter för sektioner med magnetit och två meter för sektioner med sidoberg.

Resultat från borrprogrammet har inkluderats i beräkningen av en ny mineraltillgång för Dannemorafältet.

Ny mineraltillgångsberäkning 2011
Den nya mineraltillgångsberäkningen, känd och indikerad, för Dannemora Mineral AB 2011 utgörs av totalt 33,60 miljoner ton med en medelhalt av 38,4 procent Fe och 2,0 procent Mn.

Den nya beräkningen resulterar dels i en ökning i tonnage på 2,75 miljoner ton jämfört med föregående beräkning 2009, och dels att halterna för Fe och Mn har ökat.

Dessutom tillkommer en ny beräknad, antagen mineraltillgång på 1,30 miljoner ton.

Ökningen av tonnaget beror på att halter mellan 20-30 procent har inkluderats i modellerna och att en ny bättre densitetsberäkning har använts.

Läs hela pressmeddelandet via nedanstående länk