Innehavare av Dannemora Minerals obligationslån godkänner undantag i avtalet

• Dannemora begärde den 25 februari innehavarna av bolagets obligation på USD 120 miljoner om ett undantag (s.k. waiver) från de två nyckeltalsrestriktioner som finns i låneavtalet. Detta är också ett villkor för den företrädaremission på 211 miljoner kronor, före emissionskostnader som Dannemoras styrelse beslutat om, under förutsättning av en extra bolagsstämmas godkännande den 13 mars.
  • Vid dagens möte hos Norsk Tillitsmann i Oslo beslutade obligationsinnehavarna att acceptera Dannemoras begäran om undantag från restriktionerna i låneavtalet.

Dannemora Mineral har ett femårigt obligationslån på USD 120 miljoner vilket ingicks den 18 mars 2011. Avtalet innehåller två stycken s.k. kovenanter (nyckeltalrestriktioner):

1. Net debt/EBITDA kvot om högst 4,0; och
2. Minimilikviditet om minst 50 miljoner SEK

Vid dagens möte mellan obligationsinnehavarna (s.k. Bondholders meeting) togs beslut om att acceptera ett undantag från avtalskravet om en Net debt/EBITDA kvot om högst 4,0, till och med 31 december 2014, och även ett undantag från avtalskravet om en minimilikviditet om minst 50 miljoner kronor, till den 1 maj 2013 (till dess att emissionslikviden inkommit).

Beslut från obligationsinnehavarnas möte

För ytterligare information kontakta:

Ralf Nordén, koncernchef
telefon 070 9374 891
ralf.norden@dannemoramineral.se

Dannemora Mineral AB är ett gruv- och prospekteringsbolag, vars huvudsakliga verksamhet är gruvdriften i Dannemora järngruva. Vidare har Bolaget för avsikt att genomföra prospektering för att öka järnmalmsbasen lokalt och regionalt där utsikterna för att finna nya brytvärda förekomster bedöms som god.

Dannemora Mineral utgörs, förutom av moderbolaget Dannemora Mineral AB, av de helägda dotterbolagen Dannemora Magnetit AB, inom vilket verksamheten vid Dannemoragruvan bedrivs och vars verksamhet även omfattar koncernens prospektering, och Dannemora Förvaltnings AB med ansvar för fastighetsbeståndet.

Bolagets viktigaste tillgång är järnförekomsterna i Dannemoragruvan och verksamheten riktas för närvarande i huvudsak mot brytningen av dessa.

Bolaget är noterat på NASDAQ OMX First North, Stockholm och Oslo Axess. Bolagets Certified Advisor på First North är Remium AB.

Bolagets oberoende kvalificerade person är bergsingenjör Thomas Lindholm, Geovista AB, Luleå. Lindholm är kvalificerad som Kompetent Person på det sätt som definieras i JORC-koden baserat på utbildning och erfarenhet av prospektering, gruvdrift och uppskattning av mineralresurser för järn, bas- och ädelmetaller.