KOMMUNIKÉ FRÅN EXTRA BOLAGSSTÄMMA I DANNEMORA MINERALGODKÄNNANDE AV NYEMISSION

Dannemora Mineral AB beslutade vid en extra bolagsstämma onsdagen den 13 mars 2013 att godkänna styrelsens beslut av den 15 februari om en nyemission av B-aktier om högst 211 miljoner SEK före emissionskostnader med företrädesrätt för bolagets befintliga aktieägare.

Nyemissionen
Det av bolagsstämman godkända styrelsebeslutet om nyemission av aktier, innebär i huvudsak att bolagets befintliga aktieägare har rätt att teckna nya B-aktier i förhållande till det antal aktier (såväl A-aktier som B-aktier) de innehar på avstämningsdagen. För varje A- eller B-aktie erhålls (1) en teckningsrätt. Fyra (4) teckningsrätter berättigar till teckning av fem (5) nya B-aktier till en teckningskurs om 11,00 SEK per B-aktie.

Genom företrädesemissionen ökar bolagets aktiekapital med högst 3 072 080 SEK och antalet aktier med högst 19 200 500 B-aktier. Bolaget kommer att tillföras högst 211 miljoner SEK före emissionskostnader genom företrädesemissionen.

Avstämningsdag hos Euroclear för deltagande i företrädesemissionen är den 22 mars 2013. Teckningsperioden kommer att löpa från och med den 26 mars 2013 till och med den 10 april 2013. Styrelsen äger rätt att förlänga teckningsperioden. Efter teckningsperiodens utgång förfaller ej utnyttjade teckningsrätter och förlorar därmed sitt värde. Handel med teckningsrätter kommer att ske på First North under perioden den 26 mars till och med den 5 april 2013.

Teckningsrätterna kommer inte att tas upp till handel på Oslo Axess. Aktieägare som har sina aktier i norska VPS-systemet ska, så långt möjligt, kunna delta i nyemissionen på motsvarande villkor som övriga aktieägare. Av emissionstekniska skäl kan dock en marginell skillnad i teckningsperioden förekomma.

Emissionsbemyndigandet
Villkoret i emissionen att obligationsinnehavarnas måste godkänna vissa undantag (sk waiver) från restriktioner i låneavtalet, är uppfyllt sedan den 12 mars, då obligationsinnehavarna accepterade Dannmoras begäran. Med anledning därav återkallade styrelsen förslaget till stämman att bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission, vilket var avsett för situationen att begärda undantag från restriktioner i låneavtalet inte skulle ha hunnit beviljas före den extra bolagsstämman.

Ralf Nordén, koncernchef
telefon 070 9374 891
ralf.norden@dannemoramineral.se

Niklas Kihl, ekonomi- och finanschef
Telefon 0295 - 24 44 20, 0730 797 363
niklas.kihl@dannemoramineral.se

Dannemora Mineral AB är ett gruv- och prospekteringsbolag, vars huvudsakliga verksamhet är gruvdriften i Dannemora järngruva. Vidare har Bolaget för avsikt att genomföra prospektering för att öka järnmalmsbasen lokalt och regionalt där utsikterna för att finna nya brytvärda förekomster bedöms som god.

Dannemora Mineral utgörs, förutom av moderbolaget Dannemora Mineral AB, av de helägda dotterbolagen Dannemora Magnetit AB, inom vilket verksamheten vid Dannemoragruvan bedrivs och vars verksamhet även omfattar koncernens prospektering, och Dannemora Förvaltnings AB med ansvar för fastighetsbeståndet.

Bolagets viktigaste tillgång är järnförekomsterna i Dannemoragruvan och verksamheten riktas för närvarande i huvudsak mot brytningen av dessa.

Bolaget är noterat på NASDAQ OMX First North, Stockholm och Oslo Axess. Bolagets Certified Advisor på First North är Remium AB.

Bolagets oberoende kvalificerade person är bergsingenjör Thomas Lindholm, Geovista AB, Luleå. Lindholm är kvalificerad som Kompetent Person på det sätt som definieras i JORC-koden baserat på utbildning och erfarenhet av prospektering, gruvdrift och uppskattning av mineralresurser för järn, bas- och ädelmetaller.