Kungen återinviger Dannemora järnmalmsgruva

Konung Carl XVI Gustaf  förrättar den officiella invigningen av Dannemora järnmalmsgruva. Invigningen sker 13 juni.

- Vi är naturligtvis mycket stolta över att kungen hedrar invigningen och gruvan med sin närvaro, säger koncernchefen Staffan Bennerdt. Kungens besök innebär att en unik tradition fullföljes. Samtliga kungar i ätten Bernadotte har därmed besökt Dannemora järnmalmsgruva.

Dannemora järnmalmsgruva kommer planenligt att starta driften under andra kvartalet i år.

Till den formella invigningen inbjuds kunder, företrädare för kommunen, regionen och myndigheter, leverantörer och allmänheten.  Dannemora är en modern gruva i en historisk miljö och detta kommer att prägla evenemanget.

- Vi är först ut av de många gruvprojekten runt om i Sverige, kommenterar Staffan Bennerdt.  Det är historiskt i sig att en traditionell svensk basindustri startar i början av 2000-talet. Det visar på en stark framtid för svensk gruvindustri tack vara en ny global efterfrågan.

Två skiftlag kommer att vara på plats när gruvan öppnas och en tredjedel av medarbetarna är kvinnor vilket illustrerar bolagets strävan att skapa en modern arbetskultur i en traditionell bransch. Med modern teknik, en platt organisation och en geografisk närhet till europeiska stålverk kommer Dannemora att erbjuda produkter av hög kvalité till sina kunder och en god arbetsmiljö till sina medarbetare.

Läs pressmeddelandet nedan