Operationell och finansiell uppdatering

Efterfrågan på produkterna har varit stark och produktionen för 2013 är redan såld till goda prisnivåer. Produktionen av färdiga produkter under oktober och november har beräknats till 197 000 ton varav 189 000 ton skeppats från Hargs Hamn och levererats till kunder. Utbytet fortsätter att ligga på nivåer över 40 procent.

Under hösten har avtal ingåtts motsvararande förväntad produktion för 2014 vilket indikerar en stark efterfrågan på Dannemora Minerals produkter. Dannemora Minerals erhållna prisnivå relativt referenspriset har förbättrats för 2014.

Bolagets ledning bedömer att nuvarande anläggning närmar sig sin fulla potential. Som tidigare har kommunicerats, behövs betydande nya investeringar för att öka utbytet och därmed produktionen av färdiga produkter. Utan sådana investeringar är det inte troligt att bolaget långsiktigt kommer att kunna uppvisa tillräcklig lönsamhet.

Under hösten har bolaget och dess rådgivare drivit en omfattande process för att anskaffa kapital som gör det möjligt att genomföra investeringsprogrammet. Ett stort antal av branschens ledande investerare har kontaktats, men att erhålla kapital har visat sig vara en utmaning. Processen fortgår och det har under hand blivit ännu tydligare att en omfattande omstrukturering av bolagets balansräkning är nödvändig för att möjliggöra ett tillskott av kapital.

Dannemora Mineral och dess rådgivare för därför en konstruktiv dialog med de stora fordringsägarna, omfattande både leverantörer och innehavare av seniora obligationer. Som tidigare meddelats, betalar bolaget för närvarande inte ränta på sina lån i enlighet med överenskommelse med innehavarna av seniora obligationer och de flesta av konvertibelinnehavarna.

För ytterligare information kontakta:

Ralf Nordén, koncernchef
telefon 070 9374 891
ralf.norden@dannemoramineral.se

Niklas Kihl, ekonomi- och finanschef
Telefon 0295 - 24 44 20, 0730 797 363
niklas.kihl@dannemoramineral.se

Dannemora Mineral AB är ett gruv- och prospekteringsbolag, vars huvudsakliga verksamhet är gruvdriften i Dannemora järngruva. Vidare har Bolaget för avsikt att genomföra prospektering för att öka järnmalmsbasen lokalt och regionalt i ett flertal områden i Uppland där sannolikheten för att finna nya brytvärda förekomster bedöms som god.

Dannemora Mineral utgörs, förutom av moderbolaget Dannemora Mineral AB, av de helägda dotterbolagen Dannemora Magnetit AB, inom vilket verksamheten vid Dannemoragruvan bedrivs och vars verksamhet även omfattar delar av koncernens prospektering, Dannemora Förvaltnings AB med ansvar för fastighetsbeståndet och Dannemora Iron Ore Development AB inom vilket delar av Bolagets framtida prospektering kommer att bedrivas.

Bolagets viktigaste tillgång är järnförekomsterna i Dannemoragruvan och verksamheten riktas för närvarande i huvudsak mot brytningen av dessa.

Bolaget är noterat på NASDAQ OMX First North, Stockholm och Oslo Axess. Bolagets Certified Advisor på First North är Remium AB.

Bolagets oberoende kvalificerade person är bergsingenjör Thomas Lindholm, Geovista AB, Luleå. Lindholm är kvalificerad som Kompetent Person på det sätt som definieras i JORC-koden baserat på utbildning och erfarenhet av prospektering, gruvdrift och uppskattning av mineralresurser för järn, bas- och ädelmetaller.