Danske Bank: 56 % av världens utbyggnad inom sulfatmassa sker i Sverige och Finland de närmaste åren

Fram till 2018 beräknas världens kapacitet inom barrsulfatmassa öka med dramatiska 3 miljoner årston och här dominerar Sverige och Finland med dryga 850 000 årston vardera. Den globala utbyggnaden innebär en kapacitetsökning med hela 10 %, vilket skall jämföras med en historisk ökningstakt på 1,4 % per år. Danske Bank spår därmed en prispress på massamarknaden de kommande åren. Det framgår av Danske Banks nyhetsbrev Skog & Ekonomi nummer 3 - 2015.

”Detta är naturligtvis fantastiska nyheter för de svenska skogsägarna efter en period med överskott på massaved”, säger Johan Freij Affärsområdeschef Skog & Lantbruk på Danske Bank.

Rekordproduktion hos sågverken pressar priserna när Kina och Egypten dyker
Under de senaste två åren har sågproduktionen i Sverige ökat med 2 miljoner m3 eller 11 %. Marknadsbalansen är så skör att den inte tål några som helst motgångar typ de vi nu ser i Kina och Egypten. Den sydsvenska, lågkvalitativa furan drabbas hårdast där priserna faller och lagren ökar.

Den svenska skogsmarkens udda treprissystem
Priserna ligger i världstopp när den svenska skogsmarken byter ägare. Det är inte tillväxten utan faktorer som höga virkespriser, en modern skogsindustri och lång tradition som ger de höga nivåerna. Paradoxalt kan priset på likadan skogsmark variera oerhört, beroende på vilken köparkategori som är aktuell. De privata köpen sätter nivån i prisstatistiken men då en ”juridisk person, (bolag)”, kan köpa, stiger prisnivån med ca 10 – 15 %. Sker däremot försäljningen till den institutionella marknaden där en andel i ett skogsägande bolag förvärvas, så mer än halveras priset per m3sk och hektar. SCA, Europas största privata skogsägare med ca 2 miljoner ha skogsmark, har beslutat att dela upp företaget i ett hygien- och ett skogsdotterbolag. Detta aktualiserar frågan om skogens värde. Vi reder ut begreppen i nyhetsbrevet.

Prisrally på skogsmark i anslutning till brandområdet i Sala
Som förväntat är nu prisrallyt på skogsmark igång i norra Västmanland och södra Dalarna. Försäkringsersättningar och virkesintäkter efter branden driver priserna på oskadad skogsmark i området. Mäklare bedömer prisuppgången till ca 15 %.

Nyhetsbrevet Skog & Ekonomi produceras av Danske Bank Sverige Skog & Lantbruk och utkommer fyra gånger per år. Brevet är riktat till yrkesverksamma i branschen samt skogsägande privatpersoner och innehåller bland annat en ekonomisk analys av läget för skog och skogsprodukter, aktuell information från tongivande aktörer inom näringen, nyheter och handfasta tips till skogsägare. Ett arkiv med tidigare utgåvor finns på danskebank.se/sv-se/Skog-och-Lantbruk/Nyheter/Skog-och-Ekonomi/Pages/Arkiv.aspx

Johan Freij, affärsområdeschef Skog och Lantbruk, Danske Bank Sverige
0752-48 12 61, 070-510 52 75, johan.freij@danskebank.se

Danske Bank Sverige är en fullservicebank med ett brett utbud av produkter och tjänster inom sparande och placeringar, pension och försäkring, finansiering och betalningar samt riskhantering. Banken ingår i Danske Bank Group, ett börsnoterat aktiebolag på Köpenhamnsbörsen och en av Nordens största finanskoncerner med över 400 kontor i 15 länder. Danske Bank i Sverige har ett 50-tal bankkontor och sex regionala Finanscenter och etablerades i Sverige 1997 i samband med förvärvet av Östgöta Enskilda Bank. För mer information besök danskebank.se, twitter.com/danskebankse, facebook.com/danskebanksverige