Lägre löneökningar än förväntat och fortsatt mycket låg inflation

Ny rapport från Danske Bank: Riksbankens lösningar för att dämpa inflationsfallet är otillräckliga

Rapporten ”Waging war” som Danske Bank publicerar i dag visar att löneökningarna blir lägre än förväntat vilket leder till fortsatt mycket låg inflation. Analyserna i rapporten går emot både Riksbanken och Konjunkturinstitutet som tror att kvantitativa lättnader (QE) gör att näringslivet självmant kan höja sina priser och på så sätt driva upp inflationen till två procent.

Danske Banks rapport visar att Riksbanken har fel i sina inflationsprognoser vilket kommer sig av att de helt överskattar såväl den möjliga löneinflationen som företagens möjligheter att självständigt höja priserna de kommande åren. Det kommer att leda till lägre inflation och att Riksbanken behöver vidta nya åtgärder utöver utökat QE, som inte har visat sig vara tillräckligt för att öka inflationen nämnvärt. Danske Banks chefekonom Roger Josefsson ser att andra alternativ till slut kan bli nödvändiga för att förbättra inflationsfallet:

”Valutainterventioner kan bli ett sista alternativ då Riksbanken därigenom undviker att stimulera bostadsmarknaden vilket jag tror att de flesta tycker är önskvärt. Samtidigt skulle det få fart på lönsamheten i exportindustrin och därmed stiger det som vi kallar resursutnyttjandet. Ett högre resursutnyttjande innebär bland annat lägre arbetslöshet och därmed ökar på sikt såväl löneinflation som konsumentprisinflation. – Förhoppningsvis mer uthålligt”, säger, Roger Josefsson.

Rapporten ”Waging war” produceras av Danske Bank Markets Sverige ser du på

För frågor kontakta:

Roger Josefsson, chefekonom Danske Bank,

Tel. +46 (0)8-568 805 58
Mob. +46 (0)706-16 35 58
rjos@danskebank.se

Maria Lindholm, Kommunikation Danske Bank
Tel: +46 (0)752-48 43 68
Mob: +46-(0)703-01 69 20
maril@danskebank.se​

Danske Bank Sverige är en fullservicebank med ett brett utbud av produkter och tjänster inom sparande och placeringar, pension och försäkring, finansiering och betalningar samt riskhantering. Banken ingår i Danske Bank Group, ett börsnoterat aktiebolag på Köpenhamnsbörsen och en av Nordens största finanskoncerner med över 400 kontor i 15 länder. Danske Bank i Sverige har ett 40-tal bankkontor och åtta regionala Finanscenter och etablerades i Sverige 1997 i samband med förvärvet av Östgöta Enskilda Bank. För mer information besök twitter.com/danskebankse, facebook.com/danskebanksverige.