Skog & Ekonomi: Investeringsboom för modulbyggda flerfamiljshus i trä

Investeringar på drygt 800 miljoner kronor möjliggör ett kraftigt ökat byggande av flerbostadshus. Produktionskapaciteten ökar med över 2 600 lägenheter per år och industriellt byggda flerbostadshus i trä blir en viktig del av lösningen på Sveriges katastrofala bostadssituation. Samtidigt skapas 320  långsiktiga arbetstillfällen runt om i landet.

I dag ligger andelen flerbostadshus i trä på 10-15 %. När företag som Lindbäcks i Piteå, Derome i Halland och Eksjöhus Småland nu gör sina största industriinvesteringar någonsin kommer andelen att öka betydligt.

”Regeringens mål om byggande är helt orealistiskt om man inte tänker nytt. Med modulbyggda flerbostadshus i trä vrids hela byggprocessen om”, säger Johan Freij, affärsområdeschef för Skog & Lantbruk på Danske Bank.

Modulproduktionen liknar biltillverkning där man bygger exakt efter kundens specifikation i ordnad inomhusmiljö. Modulerna fraktas till byggplatsen där själva resningen går mycket fort och den närliggande omgivning berörs  minimalt. Risken för projektfördyringar och fel minimeras och totalkostnaden minskar. Samtidigt är den här typen av byggande mycket större än så.

”Jobb från storstädernas bygginfarkter flyttas ut till orter som Öjebyn, Sandsjöfors, Anneberg, Gullringen och Renholmen. Där finns kvalificerad kompetens och vi bibehåller en levande landsbygd. Men viktigast är kanske att byggandet bidrar till en nödvändig klimatomställning då koldioxiden binds i husens träkonstruktioner. Bostadspolitik, regionalpolitik och miljöpolitik allt i samma byggsystem”,  avslutar Johan Freij.

Industrisatsningar höjer massavedspriset
Priserna på massaved i Mellansverige har under en längre tid varit pressade till historiskt låga nivåer. Men nu sker ett trendbrott. I Hälsingland höjs priserna med 20 kr/m3fub vilket är den första prishöjningen i Mellansverige sedan 2011.  Effekterna av SCAs 8 miljarders satsning på en ny massalinje i Östrand börjar därmed redan märkas. Samma sak sker i Sydsverige där Södra höjer barrmasssavedspriset för att stimulera gallring lagom till starten av deras 4 miljarders satsning i Värö i höst. I Danske Banks nyhetsbrev Skog & Ekonomi listas faktorerna som gör att vi tror på en längre uppgång för massaveden.

Ta del av hela nyhetsbrevet Skog & Ekonomi i bifogat dokument.

Johan Freij, affärsområdeschef Skog och Lantbruk, Danske Bank Sverige
0752-48 12 61, 070-510 52 75,
johan.freij@danskebank.se

Nyhetsbrevet Skog & Ekonomi produceras av Danske Bank Sverige Skog & Lantbruk och utkommer fyra gånger per år. Brevet är riktat till yrkesverksamma i branschen samt skogsägande privatpersoner och innehåller bland annat en ekonomisk analys av läget för skog och skogsprodukter, aktuell information från tongivande aktörer inom näringen, nyheter och handfasta tips till skogsägare. Ett arkiv med tidigare utgåvor finns på danskebank.se/sv-se/Skog-och-Lantbruk/Nyheter/Skog-och-Ekonomi/Pages/Arkiv.aspx