Anna Valev årets svenska dansare

Report this content

Anna Valev årets svenska dansare Premiärdansaren vid Kungliga Baletten Anna Valev fick på fredagkvällen ta emot det främsta danspriset i Sverige, Philip Morris Ballet Flower Award. Expertjuryn hänvisade i sin motivering till en "utpräglat kvinnlig uttrycksförmåga som utmanar omgivningen". Priset delades ut för sjätte gången och prissumman är 60.000 kronor. Det största danspriset i Sverige gick i år till en av förhandsfavoriterna, Anna Valev. Den 29-åriga Valev är en av bara tolv svenska premiärdansare. Hon närmar sig toppen på sin karriär och har det senaste året gjort flera uppmärksammade huvudroller med Kungliga Baletten som den ledande amerikanska facktidningen Dance Magazine rankar bland de bästa dansgrupperna i världen. Det förekommer inga förhandsnomineringar till priset, Philip Morris Ballet Flower Award. Juryn, med chefen för Dansmuseet Erik Näslund som ordförande, höll också segrarens namn hemligt ända till utdelningen, där bland andra Prinsessan Christina Fru Magnuson deltog. - Jag hoppades men vågade inte tro att det skulle bli jag, säger Anna Valev. Det här stärker mitt självförtroende. De som fått priset tidigare är så otroligt duktiga och jag känner mig väldigt hedrad över att nu få tillhöra en sådan grupp. I motiveringen till valet av pristagare skriver juryn: "En dansare som med utpräglat kvinnlig uttrycksförmåga utmanar sin omgivning - medspelare som publik - i en till synes impulsiv dans. Hennes rörelser verkar hitta sitt ursprung i det ögonblick de tar form och blir högst personliga. Denna intuition föds ur känslorna. De uttrycks med all den tekniska och emotionella kraft som dansaren besitter. Spontanitet kan skapas bara av en konstnär som önskar hålla ögonblicket som ett famntag i dansen. Denna magi besitter Anna Valev." Anna Valev har dansat sedan hon var sex år och övade redan som åttaåring fem dagar i veckan. Som premiärdansare vid Kungliga Baletten behärskar hon nu allt från historiska baletter och tåspets till modern dans, men inte förrän hon fyllt 15 år kände hon att hon ville ägna sitt liv åt dansen. - Jag blev uppmuntrad av två danslärare efter att länge ha kämpat med de höga krav som dansen och skolorna ställer. Det blev ett frö som spirade och fortfarande känns det som uppskattningen från publiken och kamraterna på Operan är viktigare än något annat för min dans. Favoritrollerna så här långt är Julie i Fröken Julie och Julia i Romeo och Julia. Manon och Tatiana i Onegin tillhör de roller Anna Valev hoppas få tillfälle att göra i framtiden. - De är dramatiskt utmanande roller, riktiga personer av kött och blod. Det är fantastiskt att ha fått göra Svansjön men den upplevelsen kommer ändå i andra rummet för mig, eftersom rollen som Odette och Odile inte gestaltar en människa. Allt är inte dans i Anna Valevs liv. Äkta mannen Ivaylo Valev är dansare vid Kungliga Baletten och treåriga dottern Emma ger enligt Anna rimliga proportioner till ett arbete fyllt av lust men också hårt jobb, anspänning och ibland skador. Julen tillbringar familjen i Idre, där Valevs är stamgäster sedan sex år. Både Anna och Ivaylo är duktiga skidåkare och ska nu testa de senaste alpina timglasskidorna. Anna Valev nås genom Operans växel, telefon 08-791 43 00, eller på mobiltelefonen, 0707-61 85 11. För ytterligare information om Philip Morris Ballet Flower Award, kontakta Erik Näslund på Dansmuseet, tel 08-10 82 43 & fax 08-20 06 02 eller informationschef Johan Thor på Philip Morris, tel 08-440 59 40 & fax 08-440 59 80. NYHETSBAKGRUND PHILIP MORRIS BALLET FLOWER AWARD 18 DECEMBER 1998 ETT PRIS FÖR DANSENS UTVECKLING Philip Morris Ballet Flower Award är ett internationellt pris som år 1998 delas ut för sjätte gången i Sverige. Bakom det svenska priset står svenska Philip Morris och Dansmuseet, vars chef Erik Näslund är ordförande i den expertjury som ensam utser vinnaren. I juryn ingår också balettproducenten Gunilla Roempke, balettmästaren Jens Graff och chefen för Finlands Nationalbalett Jorma Uotinen. Priset går enligt reglerna till dansare "som på ett förtjänstfullt sätt bidragit till utvecklingen av danskonsten". Ingen av de hittillsvarande pristagarna hade fyllt 30 år när de fick utmärkelsen. Göran Svalberg fick priset första året, 1993, och följdes av Marie Lindqvist, Jan-Erik Wikström och Anders Nordström. Förra årets pristagare var Jens Östberg - Juryn är helt överens om att Anna Valev väl kan mäta sig med de tidigare pristagarna, säger ordföranden Erik Näslund. Sverige är ett litet land där vi dock varje år de här sex åren har kunnat finna dansare med ett individuellt uttryck och en artistisk förmåga av hög inter-nationell klass. Här gör juryn ingen skillnad mellan balett och andra dansuttryck. Philip Morris koncernen stödjer sedan 25 år dans över hela världen. Det första engagemanget härrör sig dock från 1950-talet och den då mindre kända Alvin Ailey's American Dance Theater. Svenska Philip Morris är huvudsponsor för hovdansaren Madeleine Onnes dansgrupp Stockholm Fiftynine Degrees North. - Vi stödjer dans, musik och bildkonst, säger Fredrik Ståhle som är chef för Philip Morris i Sverige. Personligen tror jag kulturen blir allt viktigare som andningshål och kraftkälla för oss stressade människor. I koncernen är vi tacksamma över att få möjlighet att bidra lite grand, inte bara till kulturen utan också till en positiv samhällsutveckling. Det är ett engagemang som stimulerar våra medarbetare. I Philip Morris-familjen ingår bl.a. Philip Morris International Inc., Philip Morris U.S.A., Kraft Foods, Kraft Freia Marabou och Miller Brewing Company. För ytterligare information, kontakta Erik Näslund på Dansmuseet, tel 08-10 82 43 & fax 08-20 06 02 eller informationschef Johan Thor på Philip Morris, tel 08-440 59 40 & fax 08-440 59 80.NYHETSBAKGRUND PHILIP MORRIS BALLET FLOWER AWARD 18 DECEMBER 1998 Resumé: Anna Valev Född: I Täby 1969. Bor: I lägenhet på Mariaberget i Stockholm. Familj: Gift med dansaren, pedagogen och repetitören Ivaylo Valev sedan 1993. Mor till 3½-åriga Emma. Utbildning: Kungliga Teaterns Balettelevskola och Svenska Balettskolan. Anna Valev utnämndes till solist 1992 och till premiärdansös 1994. Hon erhöll Marianne Orlando-stipendiet 1991 och Carina Aris Hedersstipendium 1993. Sedan 1997 tillhör Anna Valev också dansgruppen Stockholm Fiftynine Degrees North som består av solister från Kungliga Baletten. Roller: Den första solistrollen var titelpartiet i Norberto dos Santos balett Historien om Lulu, 1987. I helaftonsbaletter har Anna Valev gjort roller som prinsessan Aurora i Törnrosa, Goda fen i Askungen, Olga i Onegin, Hermia i En midsommarnattsdröm, Ingrid/Anitra/Den grönklädda i Peer Gynt, Nikia i La Bayadère, Julia i Romeo och Julia, Julie i Fröken Julie, Odette/Odile i Svansjön och Mary Vetsera i Mayerling. Hon har också haft solistroller i bland annat Apollon Musagete, Sinfonietta, Dancing On the Front Porch of Heaven, The River, In the Middle, Somewhat Elevated och Gräs. Anna Valev har gästspelat i Irland, Italien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Spanien och USA. Pressröster: "Fram stiger en Julie för vår tid. En farlig och spännande ung kvinna, med hett humör och ångande sex appeal." (Gunilla Jensen 1993); "Suveränitet redan från första början. Rosenadagiot (i Törnrosa) klarar hon med en knyck på nacken. Den poetiskt finstämda drömscenen får en mer uttalad erotisk touche." (Bodil Persson 1993); "I generationen efter Anneli Alhanko är hon kanske den som kommer närmast hennes starka uttryck." (Bo Löfvendahl, 1994); "Anna Valevs Mary Vetsera drivs av samma förgörande kraft som Rudolf, och deras möten blixtrar av brännande intensitet och tärande hängivelse." (Cecilia Olsson 1998). Aktuell med: Huvudrollen i John Crankos Så tuktas en argbigga som hade premiär på Stockholmsoperan 17 december. Planer: Dansar vid en gala i Stuttgart på nyårsafton tillsammans med Anders Nordström. Gör Herr Arnes Penningar, Sylfiden, Svansjön och Argbiggan på Operan våren 1998. Anna Valev nås genom Operans växel, telefon 08-791 43 00, eller på mobiltelefonen, 0707-61 85 11. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/18/19981218BIT00240/bit0003.pdf Release i pdf-format http://www.bit.se/bitonline/1998/12/18/19981218BIT00240/bit0001.jpg Porträtt http://www.bit.se/bitonline/1998/12/18/19981218BIT00240/bit0002.jpg Kostymporträtt