Anders Lewander ny rorsman på Europamästaren under Gotland Runt

Europamästaren i havskappsegling Ralf Aspholm vässar besättningen inför Eurocard Gotland Runt. Förre skepparen på Ericsson 3, Anders Lewander, har rekryterats som rorsman och taktiker på Aspholms 40-fotsseglare DataCom, och Eduardo Valderas från spanska VOR-båten Telefonica som navigatör.

Regerande mästaren har tidigare vunnit en klasseger och en totalseger i Eurocard Gotland Runt med sin 40-fotsracer. I år är målet att ta tredje segern i den klassiska havskappseglingen.

Anders Lewander, som till vardags är segelmakare på North Sails som levererar tävlingssegel till Aspholms team, går in i besättningen som rorsman och taktiker. Lewander var skeppare på Ericssons nordiska Volvo Ocean Race-båt från starten och till stoppet Singapore, där han opererades för ett skadat knä.

– Det ska bli mycket roligt att segla med DataCom-gänget, de är oerhört proffsiga och har de bästa förutsättningar för att kunna vinna Gotland Runt. Jag är jättetaggad inför uppgiften, säger Anders Lewander.

Eduardo Valderas, som idag är landbaserad elektronik- och navigationsansvarig för spanska Telefonicabåtarna under årets Volvo Ocean Race, mönstrar på som navigatör hos DataCom under både Eurocard Gotland Runt och EM i havskappsegling, klass ORC International, i Ystad i augusti.

Eurocard Gotland Runt startar onsdagen den 1 juli och avslutas med prisutdelning den 4 juli. Banan för klass ORC International 1 som teamet deltar i, och som gör upp om totalsegern, är 363 sjömil lång. Redan 26-28 juni deltar DataCom även i bankappseglingar i Sandhamn Race Week.

För mer information, kontakta Ralf Aspholm, skeppare och vd för DataCom, +46 705642880, ralf.aspholm@datacom.se, eller Anders Lewander, +46 761153171.

Om oss

DataComs fokus är att hjälpa företag och organisationer att öka nyttan med it genom att leverera produkter och tjänster som förenklar hantering, drift och utveckling av it-infrastruktur. DataCom har funnits sedan 1989 och vet av erfarenhet vilka lösningar som fungerar bäst för just din verksamhet. Företaget är också märkesoberoende och väljer därför den mest kostnadseffektiva lösningen för varje situation. DataCom skapar lösningar åt kunderna så att de slipper tänka på och bekymra sig över sin IT-miljö. De ska istället kunna koncentrera sig på att utveckla sin verksamhet. DataCom är ett av fyra företag i DC-gruppen som även består av CloudCom, CanCom och Kabeldragarna.