Karin Nygårds får Dataföreningens pris

Läraren Karin Nygårds som brinner för att öka den digitala kompetensen i skolan Dataföreningens Kjell Hultmanstipendium. Priset på 10 000 kronor ska stötta en person som aktivt verkar för en sund utveckling och användning av IT för samhället.  Karins engagemang bidrar till DFs satsning på att öka Digital Kompetens i skolan.

Karin Nygårds är läraren som aktivt verkar för att driva utvecklingen i samhället framåt med hjälp av teknikens möjligheter. Hon gör skillnad genom sitt passionerade arbete för att ökar förståelsen om hur den digitala världen är uppbyggd och hur unga själva kan kan påverka den med programmering och digital kompetens. På ett innovativt sätt har hon visat hur it och digital kunskap kan kopplas till läroplanens kunskapskrav för att utbilda barn, lärare, rektorer och politiker.

– Precis som vi lär ut trafikregler måste vi lära barnen förstå den digitala världen. Då kan de vara med och utveckla framtidens samhälle, säger läraren Karin Nygårds.

Dataföreningen Stockholm vill stötta Karin i det fortsatta arbetet och utser henne till 2015 års Kjell Hultman stipendiat, som går till en person som aktivt verkat för utveckling och användning av IT för samhället. Hon får därmed mottaga 10 000 kr.

– Det betyder mycket att bli sedd och uppskattad för det jag gör. Det är inte det lättaste att ändra på skolsystem, så det kan kännas lite motigt ibland. Även om jag själv brinner för det jag gör, så underlättar det att andra också tycker att det är bra. Då får jag energi till att jobba vidare, säger Karin Nygårds.

På ett passionerat sätt utrustar Karin sina skolelever med den digitala verktygslåda som krävs för att kunna bygga framtidens samhälle.  Dessutom driver hon utveckling av it både i Sverige och som EU-ambassadör i Europa med budskapen ”Alla kan koda” och ”Kod är framtiden”.

– Karin är en verklig förebild i arbetet för att öka förståelsen för digitala verktyg. Det finns ett stort behov av att samarbeta och stötta våra barn: lärare, föräldrar, digitala proffs och organisationer. Därför tog vi initiativet till kompetensforumet Digital Kompetens i Skolan med erfarenhetsutbyte, säger Birgitta Edberg, vd DF Stockholm.

Kjell Hultman är en av grundarna av Dataföreningen och det är tolfte gången som priset delas ut. Tidigare pristagare är Mårten Schultz, Claes Magnusson, Anna Rosling Rönnlund, Ola Rosling Gapminder, Stefan Kervefors SVT Play, Anne-Marie Eklund Löwinder .SE och Per Hellqvist Symantec, Christofer Sundberg och Linus Blomberg Avalanche Studios, Martin Ingvar och Jonas Birgersson VD Labs2.

– Jag är en helt vanlig låg-och mellanstadielärare. Svensklärare till råga på allt. Att jag får ta plats i den här skaran känns både fint och riktigt. Klart vi i skolan ska vara de som driver samhällsutvecklingen. Vi utbildar ju framtiden, säger Karin Nygårds.

Frågor besvaras av Birgitta Edberg, vd Stockholmskretsen på birgitta.edberg@dfs.se eller 0707228833.

Birgitta Edberg, CEO DF Stockholmskretsen
birgitta.edberg@dfs.se | 076 551 96 67

Dataföreningen är en oberoende intresseorganisation för yrkesverksamma inom IT-branschen. Antalet medlemmar är cirka 13 000. Föreningen bedriver sin verksamhet i kretsar och nätverk i hela landet. Dataföreningen har tre dotterbolag, vars verksamheter är inriktade på kompetensutveckling: DF Certifiering, DF Kompetens samt Dataföreningen i Sverige Service AB. Mer information finns på www.dfs.se.

Snabbfakta

Läraren Karin Nygårds som brinner för att öka den digitala kompetensen i skolan Dataföreningens Kjell Hultmanstipendium. Priset på 10 000 kronor ska stötta en person som aktivt verkar för en sund utveckling och användning av IT för samhället. Karins engagemang bidrar till DFs satsning på att öka Digital Kompetens i skolan.

Citat

Jag är en helt vanlig låg-och mellanstadielärare. Svensklärare till råga på allt. Att jag får ta plats i den här skaran känns både fint och riktigt. Klart vi i skolan ska vara de som driver samhällsutvecklingen. Vi utbildar ju framtiden.
Karin Nygårds