Daydream signerar globalt licensavtal med Bombardier

Daydream signerar globalt licensavtal med Bombardier Daydream Software AB (publ) har signerat ett flerårigt globalt licens avtal med Kanadensiska företaget Bombardier Inc., Recreational Products Group, för varumärket Ski-Doo®, världens mest kända varumärke inom snöskotersporten. Licensen innebär att Daydream ska utveckla interaktiva onlinespel för persondatorer och andra spelplattformar tillsammans med den välkända Kanadensiska snöskoter tillverkaren Ski-Doo. Licensen innebär att Daydream ska utveckla en serie av interaktiva dataspel tillsammans med Ski-Doo. Spelen är baserade på Daydreams egenutvecklade teknologi som används i Clusterball. Daydreams egenutvecklade och oberoende kommunikationsprotokoll Autobahn kommer att användas för online-spelandet. I samband med spelens lansering kommer Daydream även att implementera mikrobetalningssystemet Jalda som företaget varit med och utvecklat tillsammans med Ericsson och Hewlett-Packard (EHPT). Ski-Doo snöskotrar har varit synonymt med vinter nöjen och high-tech teknologi i över 40 år. Den Nordamerikanska snöskotermarknaden omsätter årligen mer än 9 miljarder USD, en marknad där Ski-Doo är det världsledande varumärket. I den planerade serien av Ski-Doo Racingspel kan nu en av världens snabbast växande vintersporter förenas med Daydreams kunnande inom Internetbaserad underhållning. "Ski-Doo är ett mycket starkt globalt varumärke inom fritidsmarknaden och att vi fått denna fleråriga licens är ytterligare ett bevis på att vi är en av de ledande aktörerna inom online underhållning på världsmarknaden. Det finns dessutom en stor potential för Daydream när synergier uppstår genom att vi får tillgång till Ski-Doo´s stora globala nätverk. Vi skapar tillsammans ett attraktivt gränssnitt mellan den fysiska och virtuella världen", säger Jan Phersson-Broberg, VD för Daydream. "Daydreams serie av online snöskoter racing spel ger spelaren fantastiska möjligheter att uppleva spänningen och utmaningen med snöskoter racing," säger Chris Dawson, Director of Marketing, Ski-Doo Snowmobiles. "Ski-Doo varumärket är häftigt, roligt och spännande - egenskaper som också är väsentliga i data spel." För ytterligare information kontakta: Jan Phersson-Broberg, VD för Daydream Software, tel. 090-70 66 70, mobil 070-662 74 00, jp@daydream.se Besök även: www.daydream.se Daydream Software AB, är ett företag som utvecklar interaktiv underhållning, innovativa teknologier och tjänster vilka kan upplevas, distribueras och betalas via Internet och andra digitala media. Daydreams produkter används av alla åldersmålgrupper på en världsmarknad. Daydream Software AB (publ) listas på SBI:s aktielista. Bombardier Inc. är ett Kanadensiskt företag som verkar inom rymdtekniken, utrustning för järnvägstransporter, fritidsprodukter och finansiella tjänster. För mer information om Ski-Doo snöskotrar och andra produkter, besök Bombardier Recreational Products website på http://www.recreation.bombardier.com/ ® Trademark of Bombardier Inc. and/or its subsidiaries. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/26/20000126BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/26/20000126BIT00180/bit0002.pdf