Fem aktörer bygger ny plattform för mobilt internet

Fem aktörer bygger ny plattform för mobilt internet Fem aktörer har nu skapat ett gränsöverskridande projekt för att bygga framtidens plattform för spel och kommunikation över internet via mobiltelefoner. Med GPRS, 3G och färgskärmar kommer online-spel och underhållning för mobiltelefoner att bli mycket attraktiva i en nära framtid. Analysföretaget Datamonitor hävdar att enbart den europeiska marknaden kommer att öka från 1,1 Mdr kr till 44,5 Mdr kr under perioden 2001 - 2006. - Det pågår en process för att standardisera programmeringsgränssnitt för mobila spel, säger Göran Eriksson, vice vd på Daydream Software. Vi befinner oss i ett turbulent skede där en stark konstellation som vår, blir ett slagkraftigt inlägg i debatten. Att fyra företag och ett tekniskt universitet, trots angränsande och delvis konkurrerande verksamheter, går samman i ett intimt samarbete är unikt. Ericsson Erisoft och AU-System AB bidrar med kompetens inom mobil tele- och datakommunikation. Dataductus har unika kunskaper om kommunikation över mobila nät. Daydream har utvecklat en ny teknik för smalbandskommunikation över internet, och är också innehållsleverantören i projektet. Från Luleå tekniska universitet kommer forskar- och utbildningsresurser inom IT och trådlös kommunikation. En ny universitetsutbildning i datorspelsutveckling som startar i Skellefteå nästa höst är också viktig i sammanhanget. - Den starka konstellationen av aktörer är ett bevis på det finns stor drivkraft för utvecklingen inom mobilt Internet här upp i norr, säger Lars-Olof Martinsson, MobileCity. Vårt geografiska läge har lärt oss hur viktigt det är med samarbete för att skapa slagkraftiga lag. Projektet har sitt säte på universitetsområdet i Skellefteå och drivs inom ramen för MobileCity, en plattform för samarbeten med företag och universitet i forskningsintensiva projekt. För ytterligare information kontakta: Göran Eriksson, Daydream: 090-70 66 70, 070- 335 13 62 (goran.eriksson@daydream.se) Lars-Olof Martinsson, MobileCity: 070-674 47 47 (lars-olof.martinsson@epl.ericsson.se) Rolf Sandberg, AU-System, 0705- 49 90 36 (rolf.sandberg@ausystem.se) Erik Svedmark, Ericsson Erisoft, 0910-73 10 00 (erik.svedmark@sa.erisoft.se) Urban Lundmark, Dataductus, 0910-73 23 00 (urban.lundmark@dataductus.se) Besök även: www.daydream.se Daydream är en koncern som utvecklar interaktiv underhållning, innovativa teknologier och tjänster vilka är upplevelsebara, distribuerbara samt betalbara via Internet och andra digitala media. I Daydream Software AB ingår dotterbolagen Daydream Technology, Daydream Entertainment och Daydream Ventures. Daydream Software AB är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/30/20011030BIT00930/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/30/20011030BIT00930/bit0002.pdf