• Daymaker AB/

Daymakerindex Kundklubb 2016 - Medlemmarna upplever att värdet av att vara med i en kundklubb är lågt

Report this content

Det räcker inte att det är enkelt att gå med i en kundklubb, det måste finnas ett mervärde i att vara med i den också. Det visar en ny undersökning av svenska detalj- och dagligvaruhandelns kundklubbar utförd av Daymaker - expert på kundmötet. Av de tre områden som är viktiga för en kundklubb får tillgänglighet 85%, interaktivitet 65% och värdeskapande endast 57% när medlemmarna gör sin värdering.

I dag har i stort sett alla kedjor en egen kundklubb. Att erbjuda sina kunder att gå med i en kundklubb är ett sätt för dem att bygga långsiktiga kundrelationer och lojalitet. Ett medlemskap ger kunderna särskilda förmåner samtidigt som kedjan får värdefull kunskap om kunderna. Men hur upplever kunderna sitt medlemskap? Vilka branscher har de bästa kundklubbarna? Vilka kedjor? Det ger Daymakerindex Kundklubb 2016 svar på.

Undersökningen visar att det uppfattas som enkelt att bli medlem och att ta till sig och förstå erbjudanden. Lägre resultat får interaktivitet i form av möjlighet att påverka utbudet av produkter och tjänster och det är inte säkert att medlemskapet stärker synen på kedjan i jämförelse med konkurrenterna. Lägst värdering i hela undersökningen får frågan om man upplever ett bättre bemötande som medlem.

Branscherna med högst index är:

• Dagligvaruhandel 71% - framför allt starka i värdeskapande
  • Hälsa och egenvård 71% - bäst av alla på interaktivitet

Branscherna med lägst index är:

• Accessoarer 60%
  • Sporthandel 62%

Kedjorna som värderas högst är:

• The Body Shop 78%
  • ICA 76%
  • Willys 72%

De betyg där kedjornas topptrio sticker ut från snittet är att de har tilltalande och individanpassade erbjudanden som ger medlemmarna nytta vid butiksbesök. De inspirerar dem även till att prova nya produkter och stärker sitt varumärke jämfört med konkurrenterna.

Kedjorna som får lägst resultat i undersökningen hittar vi inom branschen accessoarer. Deras resultat ligger långt under topptrions och framför allt upplevs deras värdeskapande lägre.

- En misskött kundklubb är sämre än ingen kundklubb alls, säger Robert Eriksson, vd på Daymaker. Om medlemmarna inte tycker att den ger något mervärde, då måste kedjorna ta på sig kundhatten och fundera på vad som kan göras bättre för att bygga relationer och skapa lojalitet. En kundklubb kan stärka varumärket, men även skada det.

Om undersökningen:

Daymakerindex Kundklubb 2016 är en ny undersökning utvecklad av Daymaker i syfte att kartlägga hur kunder upplever kundklubbar i den svenska detalj- och dagligvaruhandeln. Daymaker erbjöd sin bas av shoppers att delta i en digital enkätundersökning där de utifrån fördefinierade frågor och svarsalternativ fick återge sin upplevelse som medlem av kundklubben med möjlighet att skriva kommentarer. Undersökningen som genomfördes i november 2016 är baserad på 1463 enkätsvar fördelade på 55 kedjor i 10 branscher. De kedjor som fick färre än 15 enkätsvar ingår inte i det redovisade resultatet per kedja.

Kontakt och mer information:

För mer information om undersökningen kontakta Robert Eriksson, vd Daymaker AB, 070-590 90 55 / robert.eriksson@daymaker.se
För pressbilder: daymaker.se

Om Daymaker

Daymaker är experter på kundmötet och är ledande i Norden på att mäta, analysera och hjälpa sina kunder att förbättra sitt kundbemötande i olika kanaler. Daymaker grundades 2004 och genomför undersökningar och rådgivning i hela Europa. Flera olika Daymakerindex har utvecklats för att ta pulsen på kundmötet. För mer information se daymaker.se

Taggar: