Bevisar Effektiviteten av BeloGalTM Målsökning till Lever

Double Bond Pharmaceutical AB tillsammans med Forsknings Institutet Bioorganisk Kemi (Minsk, Belarus) har avslutat en omfattande in vivo undersökning (bestående av tre delstudier och utförda på 24 råttor och 11 kaniner) av mekanismen som ligger bakom levermålsökningen av SA033 – bolagets front-line produkt som är uppbyggd med hjälp av BeloGalTM plattform.

”Det är oerhört viktigt att vi lyckades experimentellt bekräfta den fenomenella effektiviteten av målsökningsmekanismen av bolagets produkter på råttor och kaniner”, säger Igor Lokot, VD på Double Bond Pharmaceutical. ”De nya rönen som vi har fått hjälper oss både i vidareutveckling av SA033 och i framtagning av nya potentiella produkter för behandling av leversjukdomar. Den här undersökningen är en viktig milstolpe i vår resa mot att utveckla en överlägset kvalitativ medicinsk produkt för behandlingen av levercancer”

Det är planerat att presentera detaljerade resultat kring undersökningen på internationella konferenser och i vetenskapliga tidskrifter.

Om SA-033

SA-033 är den första läkemedelskandidaten som DBP har utvecklat med hjälp av sin innovativa drug-delivery teknologin BeloGal™. Genom att den innovativa formuleringen styr doxorubicin till levern ökar koncentrationen av den aktiva substansen i det önskade målorganet vilket förbättrar effektiviteten och minskar de toxiska biverkningarna som är vanliga vid systemisk (helkropp-) cellgiftsbehandling.

OM BeloGal™

BeloGal™ är DBPs innovativa drug-delivery plattform som styr läkemedel till det organ var läkemedel behöver verka.

Om Forsknings Institutet Bioorganisk Kemi

Forsknings Institutet Bioorganisk Kemi vid Vitryska National Akademin grundades 1974 och är en ledande vitrysk akademisk institution inom Life Science som har mer än 200 anställda. Institutet bedriver forskning inom olika områden av organisk- och bio-organisk kemi, biokemi och farmakologi samt har en pilot-scale produktionsanläggning i enlighet med cGMP kraven.

Double Bond Pharmaceutical AB har tecknat ett avtal om vetenskapligt och tekniskt samarbete med Forsknings Institutet Bioorganisk Kemi den 20 juli 2015. För mer info om Institutet: http://iboch.bas-net.by/rus/index.php/en/

Fullständigt bolagsnamn :   Double Bond Pharmaceutical International AB
Organisationsnummer :       556991-6082
Aktiens kortnamn :               DBP B
Aktiens ISIN-kod :                SE0007185525

Följ oss på LinkedIn!

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery technologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheter för Temodex - en produkt registrerad i Vitryssland för behandling av hjärntumörer.