Bokslutskommuniké 2016

Översikt

FINANSIELL ÖVERSIKT KVARTAL 4 2016

Totala intäkter uppgick till 0 (0) MSEK Rörelseresultatet uppgick till -2,0 (-1,3) MSEK Periodens resultat uppgick till -2,0 (-1,3) MSEK Resultat per aktie uppgick till -0,12 (-0,10)

FINANSIELL ÖVERSIKT JANUARI TILL DECEMBER 2016

Totala intäkter uppgick till 0 (0) MSEK Rörelseresultatet uppgick till -8,4 (-4,4) MSEK Periodens resultat uppgick till -8,4 (-4,4) MSEK Resultat per aktie uppgick till -0,51 (-0,35)

KOMMANDE RAPPORTER

Delårsrapport 1 2017: 2017-05-05

Halvårsrapport 2017: 2017-08-25

ANTALET AKTIER i Bolaget

16 602 666 aktier

INSYNSPERSONER

Igor Lokot (via Bolaget SI-Studio) DBP A 1 000 000 st

Igor Lokot (via Bolaget SI-Studio) DBP B 7 150 000

Igor Lokot närstående DBP B 14 038 st

Per Stålhandske DBP B 2 400 st

Lars Thomander DBP B 1 807 st

Sergey Yanitsky DBP B 83 500 st

FÖRSLAG TILL UTDELNING

Styrelsen föreslår att utdelning inte lämnas för verksamhetsåret 2016. Bolaget har som ambition att i framtiden lämna utdelning till aktieägarna.

ÅRSSTÄMMA

Årsstämma planeras till den 8 maj 2017 i Bolagets lokaler på Virdings alle 32B i Uppsala. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig på Bolagets och Aktie-Torgets hemsidor från den 17 april 2017.

Redovisnings- och värderingsprinciper

KONCERNFÖRHÅLLANDEN VID UTGÅNGEN AV PERIODEN

Per 161231 var Bolaget Double Bond Pharmaceuticals AB dotterbolag.

Redovisningsmetod:

Koncernredovisningen har upprättats enligt förvärvsmetoden. Det innebär att förvärvade dotterbolags tillgångar och skulder upptagits till det marknadsvärde, som legat till grund för fastställande av köpeskilling på aktierna. Skillnaden mellan köpeskillingen och de förvärvade bolagets egna kapital redovisas som goodwill. Koncernens egna kapital omfattar moderbolagets egna kapital och den del av dotterbolagets egna kapital som tillkommit efter det att dessa bolag förvärvats.

ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR

Anläggningstillgångar värderas till anskaffningsvärdet med avdrag för ackumulerade avskrivningar och eventuella nedskrivningar. Immateriella och materiella anläggningstillgångar redovisas till anskaffningsvärde med avdrag för ackumulerade avskrivningar och eventuella nedskrivningar.

Linjär avskrivning görs på avskrivningsbart belopp (anskaffningsvärde med avdrag för beräknat restvärde) över tillgångarnas nyttjandeperiod enligt följande:

Inventarier, verktyg, installationer och goodwill 5 år.

Ordet från VDn

En så kallad ”Competitive advantage”, dvs. konkurrenskraft, i Double Bond är baserad på unika, mycket väntade av patienter och till en stor grad redan beprövade produkter.

Huvudidén bakom SA033 – läkemedelskandidaten mot levercancer - är att vi kan styra läkemedlet direkt till lever för att minska biverkningar och öka effektivitet av behandlingen. Under 2016 har vi lyckats bevisa att SA033 är mindre toxiskt jämfört med vanlig doxorubicin och det fyndet var exakt i linje med vår tidigare hypotes. Läkare och forskare som jobbar med våra produkter kom även på att SA033 har möjligen ett ännu större potential än vad vi har tänkt från början, och under 2017 ska vi göra specialdesignade studier för att testa att det också stämmer. Några fler detaljer ka vi inte avslöja ännu. Samtidigt har vi rört oss längre fram i förberedelserna av kommande kliniska provningar – vi påbörjade tillverkningsarbete av kliniska batchen av SA-033 i enlighet med GMP krav och etablerade kontakter med några europeiska kliniker som ska delta i prövningar.

Temodex är produkt som används effektivt i Belarus som förstavalsbehandling mot glioblastom – en mycket vanlig och mycket aggressiv form av hjärncancer. Double Bond har nu etablerat fler kontakter med läkare som använder Temodex regelbundet i Belarus – vi vill veta allt om Temodex-användning på patienter för att samla mer säkerhet- och effektivitetsdata inför våra kommande kliniska studier utanför Belarus. Hjärncancer är generellt en mycket svårbehandlad sjukdom och bara minoritet av patienter svarar på systemisk kemoterapi på grund av MGMT och andra DNA-påverkande proteiner. Vår lyckad pilotundersökning av hur MGMT status påverkar effektivitet av behandling med Temodex ger hopp för patienter som inte får nytta av den vanliga systemiska kemoterapin, vilket är majoriteten. Med lokal applicering av Temodex kringgår vi hjärn-blod barriären och tillför kemoterapeutisk behandling i rätt tid, på rätt plats och framför allt i rätt dos för att bekämpa resterande cancerceller som finns kvar i såret efter kirurgin. Mycket enkelt och effektivt koncept.

Double Bond har mindre än 10 anställda, vilket vi tycker är perfekt lagom just nu för att bibehålla farten och samtidigt inte kompromissa med kvalitet. Det är också vår konkurrensstyrka att vara proffsiga, tidseffektiva och framförallt produktiva: vi räknar varje svensk krona och väljer kortaste vägen till marknaden tack vare att vi använder en mycket unik och genomtänkt affärsstrategi.

Vad är då våra planer för kommande utveckling? Vi ska helt enkelt fortsätta vara effektiva – vi utvecklar produkter vidare och samtidigt fortsätter hålla dialog med potentiella partner. Målet är att leverera förstklassiga läkemedelsprodukter för förstavalsbehandling av livshotande tillstånd.

Samtidigt vill vi bygga ett mycket bra bolag inom Life Science. Vi har kontor i Uppsala – Life Science huvudstad för Skandinavien, och vi får mycket nytta av Uppsalas lokala nätverk och kompetens. Samtidigt fortsätter vi vara transparenta och tillgängliga för samtliga investerare, forskare, läkare, patienter och andra aktörer globalt. Jag besvarar fortfarande samtliga mejl till mig (igor@doublebp.com) inom 24 timmar. Vi strävar även efter att synas i sociala media och bloggar för att själv kommentera vad som händer och även uppmuntra till en öppen dialog.

Jag tackar för förtroendet från befintliga aktieägare och välkomnar nya för att tillsammans ut- veckla bästa möjliga läkemedel mot cancer.

VD Igor Lokot

P.S.: Levercancer är den enda cancertypen med fortsatt växande mortalitet globalt hos både kvinnor och män under de senaste decennier, och hjärncancer är den dödligaste typen av cancer hos barn i USA sedan 2016.

Följ oss på LinkedIn och Twitter!