Double Bond Pharamceutical AB förvärvar Temodex, en lokalt verkande behandling av hjärntumörer baserat på läkemedlet temozolomide

• DBP utökar och diversifierar företagets produktportfölj genom att förvärva Temodex, avsedd för behandling av glioblastom, från RI PCP i Vitryssland
  • DBP förvärvar de globala rättigheterna till Temodex, förutom i den euroasiska ekonomiska unionen samt Ukraina

Double Bond Pharmaceutical AB lät i dag meddela att bolaget ingått ett avtal gällande förvärvet av de globala rättigheterna för Temodex, en lokalt verkande form av läkemedlet temozolomide, från Research Institute of Physical and Chemical Problems (RI PCP, Belarus), exklusive den euroasiska ekonomiska unionen (Ryssland, Vitryssland, Kazakstan, Armenien, Kirgizistan) samt Ukraina.

Temozolomide är för närvarande godkänt i Europa och USA som en förstavalsbehandling av glioblastoma multiforme och som andravalsbehandling av astrocytom. Temodex, som är en lokalt verkande form av läkemedlet temozolomide, utvecklades av RI PCP och har framgångsrikt prövats kliniskt. Temodex blev godkänt som förstavalsbehandling av glioblastoma multiforme i Vitryssland 2015. Glioblastoma multiforme, också känt som glioblastom och fjärde gradens IV astrocytom, är den mest vanligt förekommande och mest aggressiva formen av primär hjärntumör.

“Vi är inom företaget mycket glada över att ytterligare kunna stärka vårt engagemang inom cancerområdet och att kunna lägga till en ny lovande drug deliver-produkt till vår produktportfölj. Förvärvet innebär en omvandling av bolaget från att vara ett bolag med focus på den tidigare läkemedelsutvecklingen till att bli ett bolag som driver läkemedelsprojekt i klinisk utvecklingsfas. Det här steget innebär ändrade spelregler för vårt åtagande att skapa ett ledande läkemedelsbolag som också skapar värde för våra aktieägare”, säger Igor Lokot, VD på DBP. ”Vår vision är att utveckla behandlingar som leder till en förbättring av nuvarande vårdstandard och förmår att täcka de drabbade patienternas behov av effektiv behandling av glioblastom.”

DBP kommer att vara ansvarigt för den världsomspännande utvecklingen, de regulatoriska aktiviteterna och den kommersiella utvecklingen för Temodex, exkluderande den euroasiatisk ekonomiska unionen samt Ukraina. Enligt villkoren för överenskommelsen har RI PCP rätt till en en-siffrig differentierad royalty baserat på nettoförsäljningen.

Information om temozolomide

Temozolomide är ett oralt kemoterapeutiskt läkemedel i form av en prodrug och är ett imidazotetrazine-derivat av den alkylerande substansen dacarbazine. Temozolomide används vid behandling av specifika hjärntumörformer som t.ex. andravalsbehandling av astrocytom och förstavalsbehandling av glioblastoma multiforme. Den terapeutiska effekten beror på läkemedlets förmåga att alkylera/metylera DNA. Denna alkylering/metylering förstör DNA:t och utlöser celldöd bland tumörcellerna. Temozolomide utvecklades av Malcolm Stevens och hans grupp vid Aston University in Birmingham i UK och har varit tillgängligt i USA sedan 1999 och i många andra länder sedan början av tjugohundratalet.

Information om Temodex

Temodex, som är en lokalt verkande formulering av temozolomide, utvecklades av RI PCP i Minsk i Vitryssland och är kliniskt prövat. Temodex är registrerat som förstavalsbehandling av gliobalstoma multiforme i Vitryssland år 2014. För mer information, se www.doublebp.com

Information om Glioblastoma Multiforme

Glioblastoma multiforme, också känd som glioblastom och fjärde gradens IV astrocytom, är den mest vanligt förekommande och mest aggressiva formen av primär hjärntumör. Den drabbar gliaceller och står för 52% av alla fall av hjärntumör och 20% av alla fall av tumör innanför skallbenet. Omkring 50% av de patienter som diagnostiserats med glioblastom dör inom ett år på grund av sjukdomen och 90% inom tre år.

Fullständigt bolagsnamn:    Double Bond Pharmaceutical International AB
Organisationsnummer:        556991-6082
Aktiens kortnamn:               DBP B
Aktiens ISIN-kod:                 SE0007185525

Följ oss på LinkedIn!

Information om Double Bond Pharmaceutical International AB:

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery-technologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA033 för behandling av hepatoblastom.

DBP