Double Bond Pharma i samarbete med Läkemedelsplattformen på SciLifeLab för utveckling av Temodex

Idag har DBP startat ett samarbete med enheten för ”In Vitro and Systems Pharmacology” inom ”Drug discovery and development” plattformen på SciLifeLab vid Uppsala Universitet för en viktig del av den prekliniska utvecklingen av Temodex. Projektet varar i 4 till 8 veckor med start i juni i år och har som huvudsyfte att utföra försök för att studera och få mer inblick i den farmakologiska/ cytotoxiska effekten av Temodex. Försöken kommer att utföras på humana hjärncancercellinjer och kommer att bland annat gå ut på att närmare studera tidsförloppet för effekten av Temodex jämfört med vanlig temozolomid.

”Denna studie är strategiskt relevant och är rekommenderad av Läkemedelsverket sedan tidigare, - säger Stellan Swedmark, en av de ansvariga projektledarna för studien och chef för preklinisk utveckling på Double Bond Pharma. – Resultaten från denna studie är tänkta att ytterligare stärka vårt proof-of-concept för Temodex och delvis förklara de lovande resultaten funna i tidigare studier. Detta är också en bra möjlighet att få mer värdefull information om fördelarna med Temodex jämfört med vanlig temozolomid inför starten av kliniska prövningar.”

”Vi är tacksamma att få samarbeta med nationella expertenheter och på så sätt ta vara på den enorma kompetensen och erfarenheten som finns i Uppsala inom läkemedelsutveckling, säger Igor Lokot, VD på Double Bond Pharma. – Det är ett kort och mycket kostnadseffektivt projekt med tydliga mätbara mål och väldefinierat syfte, och detta är en del av det massiva arbete som pågår med utvecklingen av Temodex för den globala marknaden just nu”.

"Detta projekt är ett bra exempel på hur läkemedelsplattformen på SciLifeLab kan tillföra värde till viktig svensk medicinsk forskning inom områden där det finns stora behov" säger Kristian Sandberg Ph.D. som ansvarar för läkemedelsplattformen på SciLifeLab i Uppsala.

Mer information om läkemedelsplattformen på SciLifeLab och dess faciliteter:

www.scilifelab.se/platforms/ddd/ och

Mer om Temodex
Temodex, som är en lokalt verkande formulering av temozolomid, utvecklades av RI PCP i Minsk i Vitryssland och är registrerad i Vitryssland sedan år 2014 som förstavalsbehandling av glioblastom. Temodex förvärvades av DBP hösten 2015 och förbereds nu för att gå igenom alla de tester och prövningar som behövs för att registreras i EU och även globalt. Mer information hittar du
här.

Mer om alla våra produkter: www.doublebp.com

Denna information är sådan information som Double Bond Pharmaceutical International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 maj 2017.

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery teknologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheter för Temodex – ett läkemedel registrerat i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug-status av EMA för Temodex.