Double Bond Pharma stärker ”proof of concept” av SA-033 i DEN-modellen

Idag, den 12 maj, startar DBP en undersökning av effektiviteten av SA-033, som är läkemedelskandidat för behandling av levercancer, i en modell baserad på dietylnitrosamin (DEN)-inducerad levercancer. Denna undersökning är inte ett obligatoriskt krav från myndigheterna men skulle ytterligare stärka ”proof of concept” för SA-033 enligt läkare och forskare inom leveronkologi. Dessutom skulle resultaten från denna modell ge möjlighet till att få Orphan Drug Designation-status för SA-033 inom Europa för en betydligt bredare indikation innefattande all primär levercancer och därmed möjliggöra kostnadsfri rådgivning från den europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, inför kliniska prövningar redan i tidig utvecklingsfas.

”Denna modell är viktig eftersom den är en av de få som är fysiologiskt relevant, d.v.s. att den motsvarar till betydligt högre grad vad som händer i levern hos en patient med levercancer, inklusive alla utvecklingsfaser, till skillnad mot andra modeller där man transplanterar odlade cancerceller till en frisk lever” – säger Stellan Swedmark, chef för preklinisk utveckling på DBP. ”Med hjälp av denna undersökning närmar vi oss den effektskalan av SA-033 som vi kan förvänta oss att se hos patienterna. Vi tar dessutom ett stort kliv framåt mot att klargöra och beskriva mekanismen bakom SA-033s målstyrda upptag i levern.”

Studien kommer att pågå fram till årsskiftet och resultaten kommer att ligga till grund för en Orphan Drug Designation-ansökan för SA-033 inom indikationen hepatocellulär cancer (HCC).

Mer om SA-033

SA-033 är den första läkemedelskandidaten som DBP har utvecklat med hjälp av sin innovativa drug-delivery-teknologi, BeloGal®. Genom att den innovativa formuleringen styr doxorubicin till levern ökar koncentrationen av den aktiva substansen i det önskade målorganet vilket förbättrar effektiviteten och minskar de toxiska biverkningarna som är vanliga vid systemisk (helkropps-) cellgiftsbehandling.

Mer om BeloGal®

BeloGal® är DBPs innovativa drug-delivery-plattform som styr läkemedel till det organ där läkemedlet behöver verka.

Mer om alla våra produkter: www.doublebp.com

Denna information är sådan information som Double Bond Pharmaeutical International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 maj 2017.

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery teknologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheter för Temodex – ett läkemedel registrerat i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug-status av EMA för Temodex.