Double Bond Pharmaceutical AB har ingått ett vetenskapligt och tekniskt samarbete med N.N. Alexandrov National Cancer Centre of Belarus

DBP och N.N. Alexandrov National Cancer Centre of Belarus kommer omedelbart inleda samarbetsprogrammet. Huvudmålet är att få tillgång till de kunskaper och resurser som är relevanta för utveckling av DBPs front-line produkter - läkemedlen SA-033 mot levercancer och Temodex mot hjärncancer – redan från och med december 2016.

“Vi är glada att ingå i ett långsiktigt samarbete med N.N. Alexandrov National Cancer Centre of Belarus. Denna statliga organisation kommer fungera som en stor resurs och bollplank för DBP för att säkerställa en tidseffektiv produktutveckling och direkt tillgång till värdefulla kunskaper och resurser″, säger Igor Lokot, VD för DBP. “Avtalets innovativa upplägg innebär även att vi minskar vår burn rate och vårt kapitalbehov på kort sikt samtidigt som vi säkrar bolagets värde på marknaden på lång sikt”.

Samarbetet omfattar tillgång till vetenskapliga och kliniska kunskaper, erfarenheter och resurser samt tekniska resurser för preklinisk och klinisk läkemedelsutveckling.

Mer om:

N.N. Alexandrov National Cancer Centre of Belarus:

N.N. Alexandrov National Cancer Centre is the leading cancer centre in Belarus. It provides the whole scope of services in the field of diagnosis and treatment of malignant tumors.

N.N. Alexandrov National Cancer Centre is also the greatest medical research institution of the Republic of Belarus. It provides free of charge examination and treatment of Belarusian citizens with malignant tumors and renders paid medical services for foreign citizens and Belarusian citizens without malignant diseases.

For more information, read here.

Om SA-033

SA-033 är den första läkemedelskandidaten som DBP har utvecklat med hjälp av sin innovativa drug-delivery teknologi BeloGal®. Genom att den innovativa formuleringen styr doxorubicin till levern ökar koncentrationen av den aktiva substansen i det tumördrabbade målorganet vilket förbättrar effektiviteten och minskar de toxiska biverkningarna som är vanliga vid systemisk (helkropps-) cellgiftsbehandling. SA-033 kliver i fas I kliniska prövningar under första halvan av 2017, vilket betyder att den ska testas i människa för första gången. I och med att SA-033 har fått Orphan Drug status från EMA kan det vara tillräckligt med fas I och fas II kliniska prövningar för att få börja sälja läkemedlet på marknaden. Detta heter Conditional Approval och gör att man kan skjuta på den mest kostsamma och tidskrävande kliniska fasen, fas III, till efter att läkemedlet börjar säljas på marknaden. Målet är att SA-033 kan nå den europeiska marknaden redan år 2019.

Om BeloGal®

BeloGal® är DBPs innovativa drug-delivery plattform som styr läkemedel till det organ var läkemedel behöver verka.

Om Temodex

Temodex, som är en lokalt verkande formulering av temozolomid, utvecklades av RI PCP i Minsk i Vitryssland och är registrerat på marknaden i Vitryssland sedan år 2014 som förstavalsbehandling av glioblastom. Temodex förvärvades av DBP hösten 2015 och förbereds nu för att gå igenom alla de tester och prövningar som behövs för att registreras i EU och även globalt. Mer information hittar du här.

Fullständigt bolagsnamn:       Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)
Organisationsnummer:           556991-6082

Följ oss på LinkedIn och Twitter!

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery technologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheter för Temodex – ett läkemedel registrerat i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug-status av EMA för Temodex.