Double Bond Pharmaceutical säljer Temodex i Latinamerika

Double Bond Pharmaceutical och CLOSTER PHARMA S.A.S (Colombia) har signerat ett distributionsavtal för Temodex i Mexiko, Brasilien, Colombia, Peru, Ecuador och Costa Rica. Distributionen kommer att ske genom Double Bond Pharmaceuticals helägda dotterbolag Drugsson AB. Temodex kommer att registreras i respektive länder och/eller säljas på licens.

”Det finns ett stort intresse för Temodex i olika delar av världen och vi är glada att vi kan förse läkare till patienter med hjärncancer med vår innovativa produkt, - kommenterar Igor Lokot, VD på Double Bond Pharmaceutical, - Latinamerika är en stor marknad och kan generera en lukrativ verksamhet för Drugsson AB”

Mer om Temodex: Temodex, som är en lokalt verkande formulering av temozolomid utvecklat av RI PCP i Minsk i Vitryssland, är registrerad i Vitryssland sedan år 2014 som förstavalsbehandling av glioblastom. Temodex förvärvades av DBP hösten 2015 och utvecklas nu under namnet SI-053 i DBPs pipeline för att nå den Europeiska och globala marknaden. SI-053 förbereds sedan förvärvet för att gå igenom alla de tester och prövningar som behövs för att bli ett registrerat läkemedel mot hjärncancer i EU och globalt. Video presentation: https://youtu.be/v1YLyyUS7DA

Mer om Drugsson AB: www.drugsson.com

Mer om Closter Pharma: https://www.emis.com/php/company-profile/CO/Closter_Pharma_SAS_en_Reorganizacion_en_2652694.html

Denna information är sådan information som Double Bond Pharmaceutical International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 september 2018

____________________________________________________________________

Fullständigt bolagsnamn:        Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)
Organisationsnummer:            556991-6082
Aktiens kortnamn:                    DBP B
Aktiens ISIN-kod:                     SE0007185525

____________________________________________________________________

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery-teknologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug Designation-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheterna till Temodex – ett läkemedel registrerat i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug Designation-status av EMA för Temodex.