Double Bond Pharmaceutical utvecklar samarbete om potentiella biomarkörer för Temodex

Som tidigare beskrivits har DBP ett redan omfattande samarbetsavtal med N.N. Alexandrov National Centre of Belarus om Temodex. Nu fördjupas det samarbetet ytterligare till att även omfatta identifiering av möjliga biomarkörer för Temodex.

”Biomarkörer är helt centrala för utvecklingen av moderna läkemedel, särskilt som det framöver kommer ha en allt mer avgörande betydelse för så kallad individanpassad medicin (personalized medicine). Vi ser en stor potential och möjligheter i en effektiv utveckling av biomarkörer, säger Igor Lokot, VD för DBP, - Med detta säkerställer vi dessutom det terapeutiska värdet på Temodex gentemot marknaden och förbättrar ytterligare DBPs möjlighet för Temodex att bli en del av den nya standardbehandlingen för operabel hjärncancer på global basis”.

”Syfte med just detta samarbete är inte bara utveckla nya biomarkörer för behandlingen av hjärncancer. Hela omfattningen av samarbetet kommer samla bevis för vår hypotes sedan tidigare att Temodex fungerar även på patienter som inte svarar lika bra på standard systemisk behandling med temozolomid” – kommenterar Iulia Karlsson, Head of Biomarker and Companion Diagnostics Development i DBP.

Denna information är sådan information som Double Bond Pharmaceutical International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 februari 2017.

Mer om N.N. Alexandrov National Cancer Centre of Belarus:

N.N. Alexandrov National Cancer Centre is the leading cancer centre in Belarus. It provides the whole scope of services in the field of diagnosis and treatment of malignant tumors.

N.N. Alexandrov National Cancer Centre is also the greatest medical research institution of the Republic of Belarus. It provides free of charge examination and treatment of Belarusian citizens with malignant tumors and renders paid medical services for foreign citizens and Belarusian citizens without malignant diseases.

For more information, read here.

Mer om Temodex
Temodex, som är en lokalt verkande formulering av temozolomid, utvecklades av RI PCP i Minsk i Vitryssland och är registrerat på marknaden i Vitryssland sedan år 2014 som förstavalsbehandling av glioblastom. Temodex förvärvades av DBP hösten 2015 och förbereds nu för att gå igenom alla de tester och prövningar som behövs för att registreras i EU och även globalt. Mer information hittar du här.

Följ oss på LinkedIn och Twitter!

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery technologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheter för Temodex – ett läkemedel registrerat i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug-status av EMA för Temodex.