FarmPharma AB vill lösa rådande antibiotikakris – crowdfundingperioden inleds

Antibiotikaresistens är ett problem som tar mer än 700 000 liv årligen och som bara växer. Ett avgörande sätt att bromsa resistensen är att sluta mata nötkreatur med antibiotika. FarmPharma AB har den enda produkten på marknaden som ger prevention och behandling av infektioner utan antibiotika. Nu inleds crowdfundingperioden via FundedByMe.

Kampanjen lanseras publikt klockan 10 idag, den 20 juni, hos FundedByMe. Målsättningen är att plocka in maximalt 5 MSEK i investerade medel. För mer information om finansieringslösningen, läs tidigare pressmeddelande nedan:

— Fortsatt spridning av antibiotikaresistenta bakterier är ett känt hot mot folkhälsan och vi är glada över att utveckla en produkt som kommer möjliggöra en drastisk minskning av antibiotikaanvändandet. Något som därav kan minska det aktuella hotet, säger Igor Lokot, VD för FarmPharma,

FarmPharma AB, som är ett helägt dotterbolag till Double Bond Pharmaceutical, startar idag en crowdfunding-kampanj för att finansiera vidare utveckling. Företaget kommer att verka inom utveckling och distribution av veterinärmedicinska produkter, men den första produkten är för prevention och behandling av bakterie- och virusinfektioner hos nötkreatur.

— Utöver en minskad antiobiotikaanvändning kommer produkten också att bidra till hållbar utveckling och förväntas ha en stor marknadspotential, säger Igor Lokot.

Produkten är identisk med interferon, nötkreaturens egna försvar, och den ger ett naturligt sätt att öka djurens immunförsvar utan antibiotika. Den är också mer ekonomisk än alternativet men produkten är främst skapad för att bromsa rådande kris.

För mer information besök: www.fundedbyme.com/farmpharma eller maila igor@doublebp.com

Fullständigt bolagsnamn: Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)

Organisationsnummer: 556991-6082

Aktiens kortnamn: DBP B

Aktiens ISIN-kod: SE0007185525

För mer information, kontakta: Igor Lokot, VD

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av ancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery-teknologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug Designation-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheterna till Temodex – ett läkemedel registrerat i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug Designation-status av EMA för denna formulering av  temozolomid för behandling av gliom. Denna formulering utvecklas nu vidare för att registreras i EU och bär namnet SI-053 i DBPs pipeline.