Förstärker teamet med två rekryteringar

Jan Strömbom som har mer än 20 års erfarenhet med kliniska prövningar på Pharmacia, Quintiles och Oasmia Pharmaceutical AB blir chef för klinisk utveckling. Georg Kalbin, tidigare medical device ingenjör på Kibion AB blir ny teknologiutvecklare. Båda har tillträtt sina anställningar.

– Jag är oerhört glad över att vi kunnat rekrytera två så starka profiler till företaget, säger Igor Lokot, VD för Double Bond Pharmaceutical AB. Det här blir en viktig förstärkning i organisationen och bidrar till vårt ökade fokus på att kunna starta klinisk prövning av SA-033 i enlighet med våra planer.

Om SA-033

SA-033 är den första läkemedelskandidat som DBP har utvecklat med hjälp av ZIP-deliveryTM-teknologin. Genom att ZIP-deliveryTM styr doxorubicin till levern ökar koncentrationen av den aktiva substansen i det önskade målorganet vilket förbättrar effektiviteten och minskar de toxiska biverkningarna som är utmärkande vid systemisk (helkropps) cellgiftsbehandling.

Fullständigt bolagsnamn:    Double Bond Pharmaceutical International AB
Organisationsnummer:        556991-6082
Aktiens kortnamn:               DBP B
Aktiens ISIN-kod:                 SE0007185525

För mer information kontakta:
VD – Igor Lokot

Mer om Double Bond Pharmaceutical International AB:

DBP är ett bolag med verksamhet inom medicinteknik och bedriver utveckling av nya läkemedel genom bolagets nya drug delivery-teknologi: ZIP-deliveryTM. Denna av DBP utvecklade teknologi innebär möjliggörande av målsökande tillförsel av läkemedel till specifika organ och vävnader. ZIP-deliveryTM kan förbättra de terapeutiska egenskaperna hos ett flertal läkemedel som finns på marknaden idag. Bolaget bedriver forsknings- och utvecklingsverksamhet i Uppsala Business Park i ett intensivt samarbete med ledande internationella akademiska institutioner och kommersiella forskningsorganisationer (CROs). DBP eftersträvar kostnadseffektiva lösningar i sin ambition om en snabb produktutveckling.

DBP