Guld medalj till det Vitryska Statliga Universitetet för utveckling och marknadsföring av Temodex

Det Vitryska Statliga Universitetet i Minsk har under 2015 fått en 1:a grads Diploma och en guld medalj på RESTEC® HiTech utställningsforum i St:Petersburg för utveckling av Temodex – en farmaceutisk formulering för lokal kemoterapi av hjärntumörer. Priset delades ut i kategorin “Bästa Innovationsprojekt: lyckad produktmarknadsföring, bäst produktion, bäst förvaring av produkten och bäst logistik”.

Mer om Temodex
Temodex, som är en lokalt verkande formulering av temozolomide, utvecklades av Forskningsinstitutet för Fysiska och Kemiska Preparaten vid det Vitryska Statliga Universitetet i Minsk, Vitryssland, och är kliniskt prövat. Temodex är registrerad som förstavalsbehandling av gliobalstom i Vitryssland sedan år 2014. För mer info: http://doublebp.com/index.php/temodex

Info om Temozolomide
Temozolomide är ett oralt kemoterapeutiskt läkemedel i form av en prodrug och är ett imidazotetrazine-derivat av den alkylerande substansen dacarbazine. Temozolomide används vid behandling av specifika hjärntumörformer som t.ex. andravalsbehandling av astrocytom och förstavalsbehandling av glioblastom. Den terapeutiska effekten beror på läkemedlets förmåga att alkylera/metylera DNA. Denna alkylering/metylering förstör DNA:t och utlöser celldöd bland tumörcellerna. Temozolomide utvecklades av Malcolm Stevens och hans grupp vid Aston University in Birmingham i UK och har varit tillgängligt i USA sedan 1999 och i många andra länder sedan början av tjugohundratalet..

Info om Glioblastom
Glioblastom är den mest vanligt förekommande och mest aggressiva formen av primär hjärntumör. Den drabbar gliaceller och står för 52% av alla fall av hjärntumörer och 20% av alla fall av tumörer innanför skallbenet. Omkring 50% av de patienter som diagnostiserats med glioblastom dör inom ett år på grund av sjukdomen, och 90% dör inom tre år.

Fullständigt bolagsnamn : Double Bond Pharmaceutical International AB
Organisationsnummer : 556991-6082
Aktiens kortnamn : DBP B
Aktiens ISIN-kod : SE0007185525

För mer information, kontakta: Igor Lokot, VD
Följ oss på twitter och LinkedIn !

Information om Double Bond Pharmaceutical International AB:
DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery-technologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA033, för behandling av hepatoblastom.