Ingen ägartvist och rättsliga processer i bolaget

Läkemedelsbolaget Double Bond Pharmaceutical Int. AB genomgår en företrädesemission som ska finansiera utvecklingen av två front-line produkter, Temodex och SA-033. Bolaget har uppmärksammat att det förekommer vilseledande påståenden i vissa forum kring en eventuell ägartvist i bolaget.

I huvudägarbolaget, SI-Studio AB, med organisationsnummer 556959-2990 (nedan SI-Studio), som ägs av Igor Lokot till cirka 92 % har det tidigare förelegat en ägartvist. Tvisten bestod i att en person vid namn Martin Abrahamsson påstod sig ha en optionsrätt att förvärva 29 % av aktierna i SI-Studio från Igor Lokot. Detta skulle föra med sig att Igor Lokots ägande i SI-Studio skulle minska från cirka 92 % till cirka 63 %. Martin Abrahamsson påkallade den 7 oktober 2015 skiljeförfarande mot Igor Lokot. Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut avvisade dock målet den 16 december 2015. Varken Igor Lokot eller SI-Studio är således part i rättsliga förfaranden eller skiljeförfaranden.

Double Bond Pharmaceutical Int. AB är inte och har inte varit part i rättsliga förfaranden eller skiljeförfaranden under de senaste tolv månaderna. Bolaget känner inte heller till några krav eller liknande som kan resultera i tvist.

Information om företrädesemission i Double Bond Pharmaceutical Int. AB

Sista dag för handel i bolagets aktie (DBP B) med rätt till tilldelning av teckningsrätter i emissionen är den 17 maj 2016. Första dag för handel i bolagets aktie utan rätt till teckningsrätter är den 18 maj 2016.

För en (1) befintlig aktie oavsett serie erhålls en (1) teckningsrätt. Innehav av tre (3) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny B-aktie för 2,25 sek. (1:3 á 2,25 sek)

Teckningsrätterna kommer att handlas på AktieTorget mellan den 23 maj 2016 till och med den 2 juni 2016.

Betalda tecknade aktier kommer handlas från och med den 23 maj 2016 fram till dess att emissionen är registrerad hos Bolagsverket.

Teckningstiden är den 23 maj till och med den 7 juni 2016.

Om våra produkter:

BeloGal®

BeloGal® är DBPs innovativa drug-delivery plattform som styr läkemedel till det organ var läkemedel behöver verka.

SA-033

SA-033 är den första läkemedelskandidaten som DBP har utvecklat med hjälp av sin innovativa drug-delivery teknologi BeloGal®. Genom att den innovativa formuleringen styr doxorubicin till levern ökar koncentrationen av den aktiva substansen i det önskade målorganet vilket förbättrar effektiviteten och minskar de toxiska biverkningarna som är vanliga vid systemisk (helkropp-) cellgiftsbehandling.

Mer info om våra produkter: www.doublebp.com

Fullständigt bolagsnamn:   Double Bond Pharmaceutical International AB
Organisationsnummer:       556991-6082
Aktiens kortnamn:               DBP B
Aktiens ISIN-kod:                SE0007185525

Följ oss på LinkedIn!

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery technologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheter för Temodex - en produkt registrerad i Vitryssland för behandling av hjärntumörer.