Kvartalsrapport ett - 2016

VD har ordet

Läkemedelsutveckling är en mycket komplicerad process och under det första kvartalet jobbade vi intensivt och brett med många olika pusselbitar samtidigt.

Arbetet med IP resulterade i en ny patentansökan för att skydda vår ”målsökningsplattform”. Samtidigt blev vårt BeloGal® varumärke registrerat i Sverige.

För att snabbare utveckla våra front-line produkter - SA-033 och Temodex - strävar vi efter att hitta en partner och därför lade vi mycket energi på ”match-möten” på EBD konferenser för investerare i San-Francisco i januari och Stockholm i april. Våra produkter väckte ett mycket stort intresse hos flera bolag - vilket bidrog till initiering av två due dilligence processer. Vi är mycket glada över de nya högkvalitativa kontakterna. Företagets granskning har initierats och vi är medvetna om att vägen till ett avtal kan ta tid.

Vi positionerar DBP AB som ett läkemedelsbolag som är motsatsen till ett forskningsbolag. Vi vill betona att det främsta målet med vår verksamhet är att utveckla, tillverka och marknadsföra läkemedel som kan användas som förstavalsbehandling för patienter. Vi vill uppnå vårt mål genom optimala insatser inom den mest rimliga tidsramen.

Å andra sidan är både SA-033 och Temodex baserade på revolutionerade first-in-class-forskning av mycket högt vetenskapligt värde vilket vi är glada och stolta över att få presentera dem på nationell och internationell nivå. Att uppfinnarna av Temodex belönades med en guldmedalj för sin insats är någonting vi är extra stolta över. Det har dessutom nyligen framkommit information om att en potentiell konkurrerande immunoterapeutisk produkt misslyckats i sin kliniska prövning i fas III. Det gör att vi kan lära oss av deras misstag för att spara tid och resurser. Därför samarbetar vi med myndigheterna så nära som möjligt – i februari hade vi ett mycket viktigt rådgivningsmöte med Läkemedelsverket där vi diskuterade data och strategi för registrering av Temodex.

Vi lägger mycket fokus på den strategiska utvecklingen genom en sammansättning av unik kompetens i styrelsen, djup och bred kunskap och erfarenhet i medarbetarteamet samt mycket lovande tekniska och farmakologiska egenskaper av vår plattform. Våra produkter öppnar för nya affärsmöjligheter inom s.k. ”companion diagnostics” - personalized medicine eller individanpassad medicin. Vi kommer att utnyttja den senaste moderna approachen för att öka både de terapeutiska värdena av Temodex och SA-033 samt deras ekonomiska potential.

Parallellt med en mycket dynamisk utveckling hade vi en stor turbulens med aktiekursen: en av investerarna sålde en stor andel av sitt innehav av DBPs aktier på en väldig kort tid. Det orsakade en rejäl sänkning av aktiekursen vilket skapade oro bland investerare. Vi är mycket tacksamma till alla investerare som inte lät den ytterst negativa händelsen påverka sitt innehav i bolaget och behöll sina aktier. Vi blir därför extra motiverade att återskapa marknadens förtroende till bolaget. För att undvika framtidens potentiella oro samt för att verka som ett mer modernt företag fortsätter vi vår satsning på en ökad transparens för vår verksamhet med hjälp av sociala medier som LinkedIn och Twitter. Där berättar vi mer detaljerat om våra vardagsframgångar och planer. Vi välkomnar alla våra investerare och partners att följa vår utveckling på Twitter och LinkedIn.

Välkomna även med eventuella frågor direkt till igor@doublebp.com.

Med varje lyckad studie, försök och undersökning ser vi en successiv ökning av värde av våra produkter. Enligt våra beräkningar förväntar vi oss att SA-033 och Temodex kommer att bli s.k. blockbusters på marknaden.

Vi kan och gillar läkemedelsutveckling!

Igor Lokot

Översikt

Finansiell översikt kvartal ett 2016

Totala intäkter uppgick till 0 (0) MSEK