National Institute for Health and Care Excellence (NICE) avvisar sorafenib (nexavar) för levercancer

I fredags rapporterade PharmaTimes online om att Bayer's läkemedel för behandling av sena stadier av hepatocellulär cancer (HCC) fick nu avslag från NICE (http://www.pharmatimes.com/news/nice_rejects_bayers_nexavar_for_liver_cancer_1103639 ):

"Bayer's Nexavar is the latest medicine currently available through the Cancer Drugs Fund (CDF) that has failed to meet cost-effectiveness standards set by the National Institute for Health and Care Excellence.

The Institute originally published guidance back in 2010 ruling that the drug did not offer the NHS value for money as a treatment for liver cancer, but Nexavar (soarafenib) is now being reconsidered under a programme to appraise all drugs on the CDF list.

The price of the drug is now lower than what it was at the time. However, the committee ruled that there was still considerable uncertainty about the overall survival benefit, and it was unclear how long patients would take the medicine".

- Sorafenib som är det enda systemisk (helkropps-) förstavals kemoterapi läkemedel för HCC är inte tillräckligt bra alternativ för behandlingen av primär levercancer, säger Igor Lokot,  VD för Double Bond Pharmaceutical International AB. Det finns ett väldigt stort behov för nya, paradigm-skiftande tillvägagångssätt för att behandla den växande och svårhanterliga sjukdomen. På Double Bond Pharmaceutical tar vi den utmaningen på största allvar och utvecklar därför SA-033 - ett banbrytande läkemedel mot levercancer som tar patienternas säkerhet och behandlingens effektivitet till en helt ny kvalitetsnivå. SA-033 har alla chanser att fungera i både tidig och avancerad HCC och planen för kommande kliniska prövningar är att inkludera patienter med både primär och sekundär levercancer.

Mer om SA-033
SA-033 är den första läkemedelskandidaten som DBP har utvecklat med hjälp av sin innovativa drug-delivery teknologi BeloGal®. Genom att den innovativa formuleringen styr doxorubicin till levern ökar koncentrationen av den aktiva substansen i det önskade målorganet vilket förbättrar effektiviteten och minskar de toxiska biverkningarna som är vanliga vid systemisk (helkropp-) cellgiftsbehandling.

Mer om BeloGa®
BeloGal® är DBPs innovativa drug-delivery plattform som styr läkemedel till det organ var läkemedel behöver verka.

Full Company Name:           Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)
Corporate idenity:                556991-6082
Stock short name:               DBP B
Share ISIN code:                  SE0007185525

For more info, contact
Igor Lokot, CEO
Homepage: http://www.doublebp.com/
E-mail: info@doublebp.com
Follow us on LinkedIn and Twitter!

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery technologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheter för Temodex - en produkt registrerad i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för Temodex.