SA-033 är mindre toxiskt jämfört med standard-doxorubicin i DRF-studie

Double Bond Pharmaceutical AB har nu genomfört den första delen av de toxikologiska studier av bolagets läkemedelskandidat SA-033, avsedd för behandling av levercancer, som krävs vid ansökan om kliniska studier. Det är en så kallad DRF- (Dose Range Finding) studie där den högsta tolererbara dosen bestämts i råttor. Det observerades att SA-033, som innehåller doxorubicin, är ca 1.5 gånger mindre toxiskt jämfört med standard-doxorubicin.

Studien utgör den första delen i det prekliniska program bolaget nu genomför för att undersöka toxiciteten av levercancerläkemedlet SA-033. I studien undersöktes responsen hos råttor för en gradvis ökande intravenös dos av SA-033 upp till de doser när djuren fick symptom. Den högsta möjliga dosen av SA-033 (12 mg/kg) orsakar en toxicitet som motsvarar ungefär en 1.5 gånger lägre dos av standard-doxorubicin (8 mg/kg) och resultaten visar alltså på förbättrad säkerhet för SA-033 jämfört med standard-doxorubicin.

I nästa del av det toxikologiska programmet ska bolaget ta fram en detaljerad toxicitetsprofil för SA-033 jämfört med toxicitetsmönstret för standard-doxorubicin hos en stor grupp råttor av båda könen, allt enligt så kallad GLP-standard (dvs högsta standard). Dessa undersökningar genomförs i enlighet med plan som diskuterades med Läkemedelsverket i december 2014.

"Vi är mycket entusiastiska över det faktum att resultaten i de studier som vi nu genomfört visar att BeloGal®-plattformen minskar toxiciteten starkt. Härigenom tar vi ett stort steg närmare vårt mål att erbjuda marknaden och cancersjuka patienter ett mer säkert och effektivt läkemedel, kommenterar Igor Lokot, VD för DBP"

Om våra produkter:

BeloGal®
BeloGal® är DBPs innovativa drug-delivery plattform som styr läkemedel till det organ var läkemedel behöver verka.

SA-033
SA-033 är den första läkemedelskandidaten som DBP har utvecklat med hjälp av sin innovativa drug-delivery teknologi BeloGal®. Genom att den innovativa formuleringen styr doxorubicin till levern ökar koncentrationen av den aktiva substansen i det önskade målorganet vilket förbättrar effektiviteten och minskar de toxiska biverkningarna som är vanliga vid systemisk (helkropp-) cellgiftsbehandling.

Mer info om våra produkter: www.doublebp.com

Fullständigt bolagsnamn:   Double Bond Pharmaceutical International AB
Organisationsnummer:       556991-6082
Aktiens kortnamn:               DBP B
Aktiens ISIN-kod:                SE0007185525

Följ oss på LinkedIn!

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery technologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheter för Temodex - en produkt registrerad i Vitryssland för behandling av hjärntumörer.