Penser Access: DDM Holding - Q2 visar vägen framåt

Report this content

DDM rapporterar net collections om EURm 15,5 vilket är en signifikant ökning om 55% från Q2’17. Gross ERC (estimated remaning collections) uppgår nu till EURm 269, vilket är en ökning med 209% från samma period föregående år. Första halvåret 2018 bekräftar den bild vi tidigare har haft, att bolaget nått en ny nivå i skala vilket gör att man kan upprätthålla en högre investeringsvolym och dra nytta av skalfördelar. Vidare gör den ökande storleken att man i framtiden kan fortsätta sänka sina finansieringskostnader. Vi väljer dock att justera ned våra estimat för 2018 då överlämnandet av den senaste signifikanta investeringen på Balkan har dragit ut på tiden. Det har gjort att indrivningen inte kunnat börja fullt ut. Vidare ser vi att en stor del av investeringarna som krävs för att nå 2018 års mål kommer behöva ske under H2’18 vilket gör att vi skjuter på indrivningen av dem till perioden 2019-2020. Sammanfattningsvis tycker vi att DDM lämnar en stark rapport, nyckeltalen och tillväxten visar att man är på rätt väg och att en ny nivå av lönsamhet och intjäning är nådd, vilket gör att vi ser en fortsatt hög potential i aktien men till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://epaccess.penser.se/analys/q2-visar-vagen-framat/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se