Framgångsrik flamskyddsutveckling, mötestält brandgodkänt

DEFLAMO har utvecklat en behandling av mötestält för att klara av de krav som ställs på brand- och väderskydd. Ett behandlat tält har utvärderats och godkänts av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Behandlingen kan användas på bomullsvävar till mötestält, markiser och kapell mm.

På uppdrag av en kund har DEFLAMO utvecklat en behandlingsmetod som uppfyller de brandkrav som ställs på mötestält. Tältet är tillverkat av bomullsduk och är även efterbehandlat med en impregnering som gör tältet vatten- och smutsavvisande. Efter behandling kan kunden erhålla godkännandebevis för att använda tältet som samlingslokal för upp till 900 personer.

De centrala frågeställningarna under utvecklingsarbetet var att hitta en genomförbar och praktisk behandlingsmetod för att återbehandla ett äldre tält samt att hitta en kombination av flamskydd och vattenavvisande egenskaper. Ofta är impregneringsmedlen för att uppnå vattenavvisande egenskaper mycket brandfarliga och påverkar flamskyddsmedlets funktion negativt. Efter en serie försök och utvärdering av en mängd olika impregneringsmedel har DEFLAMO tagit fram en anpassad metod som resulterar i att bomullsväven uppnår brandkravet SIS 650082. Bomullsväven uppfyller det man i dagligt tal kallar för ”svårantändligt material”.

Metoden är applicerbar för alla bomullsvävar av canvastyp och kan användas i tält, draperier, rumsavdelare, markiser och kapell mm.

Läs mer på: http://www.deflamo.se

Fredrik Westin
DEFLAMO AB (publ)
Telefon: 070-418 49 59,
Mail: fredrik.westin@deflamo.se

Om DEFLAMO

Bränder dödar tusentals människor. För att rädda liv och egendom används flamskyddsmedel i många material och produkter vi använder dagligen. Problemet är att de vanligaste flamskyddsmedlen är så giftiga att de också dödar, men på ett annat sätt. Bromerade kemikalier, som är grunden i de allra flesta av dagens flamskyddsmedel, är giftiga och svårnedbrytbara, vilket kommer att påverka liv och miljö negativt under lång tid.

DEFLAMO erbjuder ett säkert alternativ. Bolagets produkt Apyrum® är ett flamskyddsmedel med en unik miljöprofil som har potential att ersätta farliga flamskyddskemikalier världen över. Teknologin heter Apyrum® och Bolaget heter DEFLAMO.

Taggar: