Inbjudan till seminarium om invandrarkritiska partiers politiska inflytande i Europa

Report this content

I samband med publiceringen av en ny kunskapsöversikt De invandringskritiska partiernas politiska inflytande i Europa (2017:1) bjuder Delmi, i samarbete med Utrikespolitiska Institutet (UI) in till seminariet ”Populistiska vindar i Europa”. Författarna Carl Dahlström och Maria Tyrberg har sammanfattat den befintliga forskningen om invandringskritiska partiers närvaro i olika europeiska länder och diskuterar vilka politiska konsekvenser som följt av den ökade närvaron, framförallt för hur övriga partier samarbetar och för utformningen av policyförslag på olika områden.

Vid seminariet medverkar:

Carl Dahlström, professor, viceprefekt och studierektor vid Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet

Maria Tyrberg, doktorand vid Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet

Ingmarie Froman, journalist och Frankrikekännare

Göran von Sydow, Ställföreträdande direktör vid Svenska institutet för Europapolitiska studier (SIEPS)

Tid: torsdag den 23 februari, kl. 15:00-16:30. Registrering och kaffe från 14:30. Dörrarna stänger 15:00

Plats: Utrikespolitiska institutet (Drottning Kristinas väg 37 Stockholm)

Obligatorisk anmälan via: Utrikespolitiska Institutet (se även länk i bifogad inbjudan)

Kostnad: UI-medlemmar gratis, icke medlem – 100 SEK

Kunskapsöversikten kommer att delas ut vid seminariet

Mer information finns i bifogad inbjudan

Välkomna!

Delegationen för migrationsstudier är en oberoende kommitté som initierar studier och förmedlar forsknings­resultat som underlag till framtida migrations­politiska beslut och för att bidra till samhällsdebatten.