Sex företag i forskningsprojekt för att skapa fler jobb till unga och nyanlända

Report this content

På onsdagen träffar arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson sex företag som deltar i Delegationen för unga till arbetes och Arbetsförmedlingens forskningsprojekt. Syfte är att förbättra matchningen och skapa fler jobb, främst för unga och nyanlända. Projektet genomförs med forskare från Institutet för personal- och företagsutveckling vid Uppsala universitet.

Många arbetsgivare har svårt att hitta arbetskraft. Samtidigt går alltför många unga och nyanlända arbetslösa. Det borde vara en enkel ekvation, men är det inte. Delegationen för unga till arbete (Dua) verkar för att arbetsmarknadspolitiska insatser för unga ska göra skillnad för ungas etablering. Arbetsförmedlingen har i uppdrag att förbättra matchningen på arbetsmarknaden.

Därför genomför Dua ett forsknings- och lärprojekt tillsammans med Arbetsförmedlingen och Institutet för personal- och företagsutveckling (IPF) vid Uppsala Universitet. I projektets styrgrupp ingår även arbetsmarknadens parter. Syftet är att ta fram och sprida kunskap som finns hos arbetsgivare som anställer nytillträdande på arbetsmarknaden, främst unga och nyanlända.

Företagen som deltar utmärker sig genom ett framgångsrikt och långsiktigt arbete med kompetensförsörjning och de verkar inom branscher som har behov av att rekrytera. De sex företag som deltar i projektet är OSM Aviation, Swedavia, Choice Hotels, Smålandsvillan, Uniguide och Axfood.

– Utan arbetsgivare skapas inga jobb för unga. Utan rätt kompetens kan inte företagen växa. Vi vet att det finns företag som jobbar framgångsrikt, anställer unga och nyanlända samtidigt som de säkrar sin kompetensförsörjning. Nu gäller det att ta reda på vad och hur de gör för att vi ska kunna sprida kunskapen, säger Duas ordförande Lil Ljunggren Lönnberg.

Under onsdagens uppstartskonferens deltar arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson.

Konferensen äger rum på Folkets Hus, Barnhusgatan 12-14, sal 202 klockan 13-16.

För intervjuer på plats, kontakta kommunikationsansvarig Linus Källander 072 559 76 68.

Susanne Zander
Projektledare
susanne.zander@regeringskansliet.se

Linus Källander