Sveriges kommuner kraftsamlar mot ungdomsarbetslösheten

Report this content

Fler än var tredje kommun har hittills skrivit under på att tillsammans med Arbetsförmedlingen långsiktigt minska ungdomsarbetslösheten. Regeringens delegation för unga till arbete leder denna kraftsamling som är unik i sitt slag.

Av landets 290 kommuner har hittills 100 gjort en avsiktsförklaring om att tillsammans med Arbetsförmedlingen systematiskt arbeta mot ungdomsarbetslösheten. De unga som berörs är alla mellan 16-24 år som varken arbetar eller studerar, eller som skulle vilja arbeta mer än de gör idag.

Timrå är en av de kommuner som skrivit under på att utveckla sin samverkan med Arbetsförmedlingen. Där är var femte ung person i åldern 16-24 år inskriven som arbetssökande.

– Vi måste samarbeta för att kunna ge rätt stöd till den här gruppen unga. Därför är det naturligt för oss att vara del av den här kraftsamlingen mot ungdomsarbetslösheten, säger Ewa Lindstrand, kommunalråd i Timrå kommun.

Förbättrad samverkan mellan kommunerna och staten är ett av de viktigaste uppdragen som Delegationen för unga till arbete har. Delegationen har därför tillsammans med Arbetsförmedlingen genomfört en serie dialogkonferenser med kommunerna för att påbörja det tuffa men viktiga arbetet som behöver ske runt om i landet. Målet är bland annat att ingen ung ska behöva vara arbetslös längre än 90 dagar.

– Vi ser med glädje att intresset från kommunerna att bidra till att minska ungdomsarbetslösheten är stor. Om vi ska klara av att lösa ungdomsarbetslösheten på riktigt så måste det till en kraftsamling, säger Lil Ljunggren Lönnberg, ordförande för delegationen. Målet är såklart att alla 290 kommuner ska vilja vara med.

Nästa steg för de kommuner som gjort en avsiktsförklaring är att tillsammans med Arbetsförmedlingen utarbeta en lokal överenskommelse om hur man långsiktigt ska motverka ungdomsarbetslösheten. Kartläggning av målgruppens storlek och behov samt en inventering av resurser är viktiga delar i en sådan överenskommelse. Men också en plan för hur arbetet ska ske framåt. Även näringslivet, civilsamhället och inte minst de unga själva bör så långt det är möjligt vara delaktiga i arbetet.

För frågor och kommentarer, kontakta Lil Ljunggren Lönnberg. Telefon 072 – 501 11 83

Information om vilka kommuner som undertecknat avsiktsförklaringar finns via den här länken. Kommuner som skrivit avsiktsförklaringar.

För kommentar från en särskild kommun, kontakta i första hand chefen för arbetsmarknadsenheten eller kommunstyrelsens ordförande.