Delårsrapport januari - mars 2016

• Resultat per aktie uppgick till -0,01 (-0,03) SEK
  • Eget kapital per aktie uppgick till 0,09 (0,61) SEK
  • Emissionen från november/december 2015 på 5,2 MSEK registrerades januari 2016

Viktiga händelser efter rapportperiodens slut

• Delta Minerals tecknade partneravtal i april 2016 med Chahaya Shipping & Trading Co. PTE LTD Singapore och förbereder nu leveranser.
  • Delta Minerals erhöll pris som bästa CRS projekt (Corporate Social Responsibility) i den nordiska företagsgruppen i Filippinerna i april 2016
  • Delta Minerals genomförde en nyemission om 18,9 MSEK i april och maj 2016 som övertecknades med 186%
  • Styrelsen genomförde i maj 2016 en riktad emission på 2,2 MSEK.

Delta Minerals

Delta Minerals AB är ett publikt svenskt aktiebolag noterat på AktieTorget med rättigheter att genomföra miljöprojekt i Filippinerna med stöd av regionala/lokala myndigheter. Företagets mål är att påbörja verksamhet i floddeltan i nordvästra/norra Filippinerna för utvinning av mineraler och sand´

Bolagets verksamhet

Chahaya Shipping & Trading Co. PTE LTD och Delta Minerals har ingått ett partneravtal i april 2016 för att öka sandvolymerna till cirka 1 miljon ton årligen. Chahaya är ett shipping- och tradingbolag som hanterar båttransporter och försäljning av fyllnadssand till staten Singapore.

I samband med förhandlingarna lade Delta Minerals fram en Master Plan för Chahaya, för att tillförsäkra ovanstående leveranser. Planen beskriver hur Panamax-fartyg kan lastas utanför Cagayanflodens mynning. Delta Minerals kommer också att lagra sandmaterialet vid flodmynningen nära ankringsplatsen.

Nu påbörjas utbyggnaden av verksamheten för att leverera 1 miljon ton fyllnadssand per år.  Chahaya presenterar bolagets plan för köpare i Singapore. Anbudsförfrågan för sandleveranser sker kontinuerligt, så vi står med stor sannolikhet snart inför ett skarpt läge.

Bolaget har arbetat intensivt de senaste månaderna för att färdigställa denna Master Plan. Mätningar i flodmynningen har genomförts för att planera logistiken i detalj. En ö i flodmynningen kommer att användas för lagring av fyllnadssand i närhet till ankringsområdet för de stora Panamax-båtarna. Ett större område för sandlagring på den östra sidan har också identifierats. Initialt kommer vi att ha något högre kostnader, men allt eftersom logistiken byggs ut blir verksamheten mer kostnadseffektiv.

Kostnaderna för att påbörja verksamheten har väsentligt reducerats i förhållande till den uppskattning bolaget gjorde hösten 2015. De initiala muddringskostnaderna har reducerats på grund av gynnsamt utfall från de batymetriska studierna. Genom att börja med modulära verk har även de initiala kostnaderna sänkt.

Delta Minerals är ett av de få bolag i Filippinerna, som har alla nödvändiga tillstånd på plats för utvinning av sand och bolaget är strategiskt placerat på Filippinerna. Även andra länder i regionen har fått upp ögonen för Delta Minerals produkter och affärsidé, och vi har stora förhoppningar om att kontakterna med potentiella kunder vidareutvecklas.

I anslutning till detta partneravtal genomförde bolaget en företrädesemission för att se till att Delta Minerals är väl finansierat och för att svara på den ökade efterfrågan från Chahaya.

Den nedåtgående trenden för järnmalmspriset verkar nu ha vänt och de sista månaderna våren 2016 har priset stigit kraftigt till mer normala nivåer.  Bolaget har sedan hösten 2015 erhållit förskott från huvudkunden SunGlobe.

Socialt- och ekologiskt arbete

Förutom de arbetstillfällen som vi har kunnat bidra med har Delta Minerals hjälpt till att rusta upp en lokal skola. Detta har skett med byggmaterial som bolaget har tillverkat samt vår support. Vi ha även kunna stödja ett sjukhus i Manilla som drivs av den katolska ordern The Dominican Sisters of the Presentation.

I april 2016 tilldelades bolaget pris som Filippinernas bästa CRS project (Corporate Social Responsibility) bland medlemmarna i Nordic Business Council of the Philippines.

Aktien

Intresset för bolaget har ökat markant och antalet aktieägare har ökat till 5800. Den stora aktieägarbasen möjliggör ett kraftfullt arbete i Filippinerna.

Delta Minerals´ emission övertecknades med 13,3 MSEK och tecknades till 183 procent Bolaget tillförs totalt 17,9 MSEK genom denna emission. Totalt har investerare för mer än 29 MSEK visat intresse för att teckna. Styrelsen har genomfört en riktad emission på ytterligare 2,2 MSEK.

Ekonomiskt utfall

Koncernen i sammandrag

SEK 2016-01-01 2015-01-01 2015-01-01
2016-03-31 2015-03-31 2015-12-31
Nettoomsättning
Övriga rörelseintäkter
Rörelsekostnader -1 076 581 -1 466 579 -6 819 609
Rörelseresultat -1 076 581 -1 466 579 -6 819 609
Finansnetto 197 180 471 607 -184 467
Resultat efter skatt -879 401 -674 926 -6 328 899
Resultat per aktie -0,01 -0,03 -0,07
Eget kapital per aktie 0,09 0,61 0,15
Förändring av likvida medel 943 175 -2 070 276 -2 124 509

Ekonomiskt utfall moderbolaget

Resultat efter skatt för perioden januari till mars uppgick till -867 (-1 004) TSEK. Balansomslutningen uppgick vid periodens slut till 19 033 (16 789) TSEK.

Ekonomiskt utfall koncernen

Koncernen har inte någon försäljning eller annan omsättning under första kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -1 077 (-1 467) TSEK. Kassaflödet var under perioden januari till mars 943 (-2 070) varav från den löpande verksamheten 681 (-1 737) SEK.

Balansomslutningen vid periodens slut var 15 027 (14 514) SEK.

Finansiering
Koncernens likvida medel uppgick till 1 973 (2 008) TSEK per den 31 mars.

Finansiell och övrig information

Koncernstruktur

Delta Minerals AB kontrollerar 100 % av Delta Environmental Projects Inc. med säte i Manilla, Filippinerna. I början på 2015 bildades även ett försäljningsbolag i Singapore för att understödja försäljningsinsatserna.

Investeringar

Koncernens kassaflödespåverkande nettoinvesteringar uppgår för kvartalet till -30 (333) TSEK.

Transaktioner med närstående

Milonga Resources AB har i kvartalet genom Thomas Lundgren fakturerat 334 TSEK till bolaget avseende konsult- och styrelsearvoden Thomas Lundgren är VD i Delta Minerals AB. International Advisory Management AB (IAM) har i kvartalet genom Håkan Gustafsson fakturerat 127 TSEK till bolaget avseende konsult- och styrelsearvoden. Håkan Gustafsson är styrelseordförande i Delta Minerals AB. Consumer Minds i Djursholm AB har genom Christian Bönnelyche fakturerat 24 TSEK till bolaget avseende konsult- och styrelsearvoden Christian Bönnelyche är styrelseledamot i Delta Minerals AB.

Antal aktier

Antalet utestående aktier per den 31 mars 2016 är 127 185 856. Dessa är fördelade på 6 284 130 stycken A-aktier och 120 901 726 stycken B-aktier.

STOCKHOLM DEN 19 MAJ 2016

Thomas Lundgren Håkan Gustafsson Cornelio Casido Christian Bönnelyche
Verkställande direktöroch styrelseledamot Styrelseordförande Styrelseledamot Styrelseledamot

Denna delårsrapport har inte granskats av bolagets revisorer.

Thomas Lundgren VD, tel +46 (0)70-397 25 24

Ekonomisk information

Kvartalsredogörelse Q2                                              30 augusti 2016Adress

Delta Minerals AB (publ)