2012 års Astra Tech Scientific Award går till professor Tord Berglundh

Det var under Astra Techs nyligen avslutade världskongress i Göteborg som företaget delade ut sitt prestigefulla Astra Tech Scientific Award för att ”hedra betydande bidrag till forskningen inom orala implantat”.
Vinnaren? En märkbart rörd professor Tord Berglundh.
Jag är väldigt stolt och glad och vill framförallt tacka priskommittén, bestående av Clark Stanford, Michael Norton och Lyndon Cooper, för denna utmärkelse, säger vinnaren själv.

Tord Berglundh examinerades i Göteborg 1978, certifierades inom parodontologi 1992, blev docent 1994 och professor vid Sahlgrenska Akademin 2002. Och nu, efter prisutdelningen den 12 maj under Astra Techs tredje världskongress, kan han också titulera sig vinnare av Astra Tech Scientific Award. Priset, som består av branschens uppskattning, ära och 100 000 SEK, har delats ut vid två tidigare tillfällen. Också då i samband med företagets världskongress. I år löd juryns motivering:
”Your body of work has been notable by both its prodigious volume and high quality. The committee felt that you have fulfilled the highest standards in regard to every aspect of what is required to be the recipient of this prestigious award.”

Under kongressen delades även två Research Competition-pris ut, värda 15 000 SEK styck. Av fler än 100 inskickade bidrag från hela världen valde Scientific Committee ut åtta abstracts som presenterades muntligt under kongressen. Därefter valdes en vinnare ut i två olika kategorier, Clinical Research och Basic Research.

Vinnaren i Clinical Research-kategorin blev Francesco Pieri från Italien (”Rehabilitation of the atrophic posterior maxilla using short implants or sinus augmentation with simultaneous standard-length implant placement. A 3-year randomized clinical trial”) medan Basic Research-kategorin vanns av Theofilos Koutouzis, USA (”Innate immune receptor expression in peri-implant tissues of patients with different susceptibility to periodontal diseases”).

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kerstin Wettby, Head of Market Communication, Global Marketing
Affärsområde Dental, Astra Tech AB, Sverige
Mobil: 0705 – 16 32 02
Växel: 031 – 776 30 00
Mail: kerstin.wettby@astratech.com
www.astratechdental.com

Om Astra Tech
Astra Tech AB är ett globalt ledande företag för produkter, tjänster och support inom tandvård, kirurgi och urologi. Sedan den 1 september 2011 ingår företaget i DENTSPLY International, Inc., ett globalt ledande företag inom professionella tandtekniska produkter. Astra Tech har sedan 1948 fortlöpande utvecklat marknadsledande lösningar som uppfyller viktiga behov inom vården baserat på önskemål från användare och sjukvården. Pågående forskning och utveckling bedrivs med målsättningen att hitta nya sätt att stödja vårdgivare och förbättra livskvaliteten för patienter världen över.

Astra Techs huvudkontor finns i Mölndal, Sverige, och tillverkningsanläggningar finns i Sverige och Nordamerika. Företaget är representerat globalt med 16 dotterbolag och utvalda lokala distributionspartner. Astra Tech har 2 200 anställda världen över och 2011 var omsättningen 3,9 miljarder kronor. Företaget investerar varje år fem procent av sin omsättning i forskning.