Lars Henrikson – ny global chef för Mölndals-baserade DENTSPLY Implants

Mölndal, April 2013 – DENTSPLY Implants, ett av världens ledande dentala implantatföretag, med huvudkontor i Mölndal/Mannheim har utsett Lars Henrikson till Group President – företagets högsta post. Henrikson kommer att leda den globala verksamheten av DENTSPLY Implants som omfattar 2200 medarbetare, 18 dotterbolag, och verksamheter i Mölndal i Sverige, Mannheim och Hanau i Tyskland, Leuven och Hasselt i Belgien, och Waltham, MA, i USA.

Henrikson, som under det senaste året arbetat som Group Vice President på DENTSPLY Implants, tar nu över rollen som högsta chef efter Jim Mosch. Mosch går i sin tur vidare till en tjänst som Executive Vice President & Chief Operating Officer för moderbolaget DENTSPLY International:
– Under det senaste året har vi arbetat minutiöst med integrationen av Astra Tech Dental och DENTSPLY Friadent. Nu när integrationen i princip är klar lämnar jag med varm hand över det globala ledarskapet till Lars Henrikson. Han kommer nu att fokusera på den långsiktiga strategin för verksamheten, säger Mosch.

– Jag känner mig hedrad. Att leda vår nya globala organisation in i framtiden är en spännande uppgift med fantastiska möjligheter. Vårt nya ”powerhouse” består av det bästa från två framgångsrika implantatföretag med en tydlig målsättning – att bli marknadsledande 2017, säger Henrikson.

I sin tidigare roll var Henrikson ansvarig för Marketing, R&D och Operations. Han har sedan DENTSPLY Internationals förvärv av Astra Tech varit en av nyckelpersonerna i ledningsgruppen, med ansvar för integrationsprocessen och den strategiska utvecklingen av DENTSPLY Implants. Henrikson har arbetat på Astra Tech i över nio år, och var aktivt involverad i den strategiska utvecklingen av den dentala implantatverksamheten. Han tog sin tandläkarexamen på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet 1980.

För mer information kontakta:
Kerstin Wettby
Senior Manager, Global Marketing | PR & Communication, DENTSPLY Implants, Sweden
Mobil +46 705 16 32 02 | kerstin.wettby@dentsply.com
www.dentsplyimplants.com

Om DENTSPLY Implants

DENTSPLY Implants är en sammanslagning av två framgångsrika och innovativa verksamheter inom området dentala implantat: Astra Tech Dental och DENTSPLY Friadent. DENTSPLY Implants erbjuder ett brett sortiment av implantat, såsom ANKYLOS®, ASTRA TECH Implant System™ och XiVE®, digital teknik som ATLANTIS™ patientspecifika CAD/CAM lösningar, regenerativa benersättningsmedel och professionella utvecklingsprogram. DENTSPLY Implants skapar mervärde för tandvårdspersonal och ger förutsättningar att förbättra patienters livskvalitet. Huvudkontoret för DENTSPLY Implants delas mellan Mölndal och Mannheim i Tyskland.

För mer information, besök www.dentsplyimplants.se.

Citat

Lars Henrikson