Nedräkningen har börjat: Två dagar kvar till Astra Techs världskongress i Göteborg

Nu är det dags. Om två dagar öppnas portarna till Astra Techs största världskongress någonsin – tillika årets främsta företagsevent i Göteborg med 3000 medverkande från 50 länder.
– Vi har ett enastående vetenskapligt program och ser fram emot ett spännande möte med kunder och föreläsare från när och fjärran, säger Lars Henrikson, Senior Vice President Marketing & Business Development på Astra Tech AB.

När Astra Tech bjuder in till sin tredje världskongress så sker den på Svenska Mässan i Göteborg – staden där idén om tandimplantat föddes. De två tidigare kongresserna hölls i New York City respektive Washington, DC.
– Göteborg är inte bara hemmaplan för Astra Tech, det var dessutom här allt började i och med Per-Ingvar Brånemarks banbrytande forskning där han lyckades visa att titanskruvar kan integrera med käkbenet vilket benämndes osseointegration. Detta blev startskottet för hela tandimplantatindustrin. Just därför känns det extra roligt att få visa upp staden för våra internationella kongressdeltagare, säger Lars Henrikson.

Världskongressen, med temat ”Creating the future by going back to the roots”, pågår 9-12 maj och bygger på ett omfattande vetenskapligt program med öppet kunskapsutbyte mellan internationella forskare, kliniker och tandvårdsteamet. Fler än 150 föreläsare från hela världen presenterar sina senaste forskningsresultat och i styrgruppen för den vetenskapliga kommittén hittar man de främsta professorerna inom dental implantologi, Jan Lindhe och Tomas Albrektsson (Sverige) samt Christoph Hämmerle (Schweiz).

Under världskongressen pågår också ett samarbete mellan arrangören Astra Tech och WaterAid, en oberoende organisation som genom bistånd och opinionsbildning gör det möjligt för världens fattigaste att få tillgång till rent vatten, sanitet och kunskap om hygien. Målet är att samla in 500 000 SEK till organisationen – och för varje skänkt krona lägger Astra Tech till lika mycket.
– Det innebär totalt 1 miljon svenska kronor vilket ger 5000 människor tillgång till rent vatten och sanitet livet ut. Denna satsning ligger helt i linje med våra värderingar och vårt corporate responsibility-arbete, säger Gunny Kron, Head of Global Marketing på Astra Tech AB.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Kerstin Wettby, Head of Market Communication – Global Marketing
Astra Tech AB, Sverige
Tel: 031 – 776 32 02
Mobil: 0705 – 16 32 02
www.astratechdental.se

Om Astra Tech
Astra Tech AB är världsledande inom utveckling, tillverkning och marknadsföring av dentala implantat och avancerade hälso- och sjukvårdsprodukter. Sedan 1 september 2011 är företaget en del av DENTSPLY International, världsledande inom professionella dentalprodukter. Astra Tech har kontinuerligt utvecklat marknadsledande lösningar, baserade på individuella behov och önskemål från branschen, sedan 1948. Pågående forskning och utveckling fokuserar på att hitta nya sätt att understödja hälso- och sjukvården – med målet att öka livskvaliteten för patienter över hela världen.

Astra Techs huvudkontor finns i Mölndal, Sverige, med produktionsanläggningar i Sverige och Nordamerika. Företaget är globalt representerat genom 16 dotterbolag och utvalda distributörer. Astra Tech har 2 200 anställda och omsättningen 2011 var 3,9 miljarder SEK. Fem procent av intäkterna investeras årligen i nya forskningsinsatser.