• Wiema/

Dentware Scandinavia AB (publ) genomför organisatoriska förändringar och kommenterar den finansiella statusen i bolaget

Report this content

Dentwares verkställande direktör Jerry Wiener har idag meddelat att han önskar avsluta sin anställning som verkställande direktör i bolaget. Jerry Wiener kommer samtidigt, på egen begäran, att avträda ur styrelsen. Bolaget och Jerry Wiener har kommit överens om att Jerrys anställning ska avslutas med omedelbar verkan.

Jerry Wiener uttalar: Dentware är ett fantastiskt bolag med en stor potential. Jag har efter noggrant övervägande bestämt mig för att lämna min operativa roll och styrelseplats i bolaget. Samtidigt för mitt investmentbolag, Wienvest AB, en dialog med Dentware om hur mina resurser och erfarenheter bäst kan nyttjas av Dentware. Vi har kommit långt i vår dialog och vi behöver fortsatt vara skyndsamma eftersom bolaget just nu är i stort behov av finansiering för att slutföra sin flytt och komma igång med sin produktion. Jag har ju tidigare sagt att ”Dentware inte är här för att vara en del av marknaden, utan Dentware är här för att ta över marknaden”. Denna ambition tycker jag Dentware alltjämt ska hålla.

Stefan Jacobsson kommenterar situationen: Jerrys kunskaper och ”track record” inom dentalindustrin talar för sig självt. Vi är glada och tacksamma för hans arbete med den nya affärsplanen som bidragit till viktiga beslut för bolagets resa mot lönsamhet. För att kunna förverkliga denna resa bedömer styrelsen att bolaget behöver tillföras kapital och maskiner till ett värde om ca 30 000 000 kronor. Priset på den nya maskinparken uppgår till ca 20 000 000 kronor och resterande 10 000 000 kronor ska i huvudsak användas till att slutföra flytten, ta in rätt organisation och komma igång med en lönsam produktions- och försäljningskedja. Styrelsen har sedan våren 2016 aktivt arbetat med att finna finansiering till koncernen. Huvudspåret har varit att genom företrädesemission öka bolagets kapital. Vi har genomfört erforderliga efterforskningar och tyvärr kunnat konstatera att de tre största aktieägarna inte kommer att delta emissioner i dagsläget. Styrelsen har även sökt sedvanliga banklån och alternativ finansiering. Sammanfattningsvis har Dentware inte uppfyllt de krav som kreditinstituten uppställt för kreditgivning. Eftersom bolagets större aktieägare inte önskar delta i en emission, blir genomförandet av en företrädesemission oförsvarligt dyr för bolaget samtidigt som den tar för lång tid att få på plats då bolaget bl.a. behöver upprätta prospekt och vänta på att få godkännanden m.m.. Det är styrelsens bedömning att bolaget inte överlever en sådan väntan. I dagsläget har bolagets borgenärer tålmodigt gått med på att ge oss ytterligare respit, men detta är inget vi kan förvänta oss en längre tid.

Styrelsens huvudspår är numera att försöka finna en lösning tillsammans med en eller ett begränsat antal huvudfinansiärer och därigenom försöka lösa både erforderlig likviditet och maskinpark inom ramen för samma paketering. Styrelsen för en dialog med Wienvest AB rörande dessa frågor och vår förhoppning är att kunna komma med mer information under kommande veckor. Vi kommer samtidigt att intensifiera jakten på en verkställande direktör till bolaget.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Stefan Jacobsson, VD, Dentware Scandinavia AB (publ)
E-post: stefan.jacobsson@dentware.se

Kort om Dentware Scandinavia AB (publ)
Det innovativa bolaget Dentware Scandinavia AB – bildat i Kristianstad 2011 – framställer kostnadseffektiva, individanpassade tand- och implantatburna kron- och brokonstruktioner i titan och koboltkrom med hjälp av avancerad, delvis unik, 3D-skrivarteknologi. Bolagets största marknader är Sverige, Norge samt Frankrike. Dentware är inne i en mycket expansiv fas och nya marknader förhandlas i dagsläget.