Deutsche Bank research: månadsrapport ETF-marknaden

Report this content

Den globala marknaden för börshandlade produkter attraherade åter betydande flöden under mars månad. Den europeiska ETF-marknaden noterar väsentlig högre flöden under första kvartalet 2015 jämfört med föregående år. Efterfrågan på obligations-ETF:er i Europa var något mer efterfrågade än aktie-ETF:er medan råvaror noterade vissa utflöden.

In- och utflöden för den globala marknaden för börshandlade produkter:

• Mars var återigen en stark månad för den globala ETP-sektorn (exchange trade products). Globala inflöden landade på USD 34.200 miljoner. Branschen förvaltar nu totalt USD 2800 miljarder (s.1, 22).
  • Den amerikanska ETF-marknaden registrerade de högsta inflödena på totalt USD 28,7 miljarder. Ränteprodukter drabbades av små utflöden medan aktie-etf:er såg nettoinflöden på USD 29,3 miljarder.
  • I mars noterade den europeiska ETF-marknaden ännu en gång höga inflöden medan den asiatiska marknaden registrerade utflöden på USD 1,1 miljarder (1 p. 22).

In- och utflöden för den europeiska ETF-marknaden

Aktier:

• Den europeiska ETF-marknaden fortsatte sin positiva trend från tidigare månader och såg inflöden under mars på totalt 7,5 miljarder euro. ETF-marknaden i Europa har sammanlagt attraherat inflöden motsvarande 29 miljarder euro sedan början av året. Inflöden under första kvartalet 2015 motsvarar två tredjedelar av de totala inflödena för 2014. Sammantaget förvaltar den europeiska ETF industrin 459 miljarder euro (s.1, 3, 22).
  • Aktie-etf:er attraherade inflöden motsvarande 3,5 miljarder euro under mars månad, jämfört med 6 miljarder i februari (s. 1, 3, 22). Ännu en gång var det aktie-etf:er från industriländerna som visade sig särskilt populära. Under mars månad var dessa nettoinflöden 3,1 miljarder euro.
  • Liksom under tidigare månader köpte investerare främst ETF:er på den europeiska aktiemarknaden (inflöden på 4,7 miljarder euro) och sålde ETF:er på den amerikanska marknaden (utflöden på 2,1 miljarder euro). Sedan början av året har europeiska aktie-etf:er sammanlagt attraherat inflöden motsvarande 13 miljarder euro. Brett diversifierade index som Euro Stoxx 50, MSCI Europe och Stoxx Europe 600 var särskilt efterfrågade (s.3, 24).
  • Dessutom fanns det en märkbar nivå av inflöden för ETF:er på den japanska aktiemarknaden. Dessa produkter registrerade inflöden motsvarande 1,1 miljarder euro under mars månad (s. 3, 24).
  • Efter nettoinflöden i februari redovisade ETF:er på tillväxtmarknaderna utflöden på totalt 582 miljoner euro under mars månad. ETF:er på den indiska aktiemarknaden var populära och motverkade till viss trenden (s. 3, 25).
  • Investerarnas favoriter under mars månad var bland annat strategiska ETF:er samt produkter med inriktning på små- och medelstora bolag. Blanknings-etf:er var också efterfrågade och attraherade inflöden motsvarande 325 miljoner euro (s. 3, 23).

Obligationer

• Obligations-etf:er attraherade inflöden motsvarande 3,8 miljarder euro under mars månad, vilket var något mer än aktie-etf:er (s. 1, 22).
  • Företagsobligations-etf:er lockade särskild uppmärksamhet. Denna kategori registrerade inflöden på totalt 2,3 miljarder euro. Liksom föregående månad registrerade ETF:er med statsobligationer som underliggande innehav inflöden motsvarande 1,5 miljarder euro. Omvänt hämtade investerare ut motsvarande 62 miljoner euro från penningmarknadprodukter (sid 1, 25).

Råvaror

• Råvaru-etf:er lyckades inte upprätthålla den uppåtgående trend som vi såg tidigare på och här noterades utflöden motsvarande 306 miljoner euro (sid 1, 26).
  • Visserligen noterade råoljeprodukter åter inflöden motsvarande 256 miljoner euro under mars månad. Men höga utflöden från ädelmetall-etf:er vägde tungt (minus 800 miljoner euro). Produkter kopplade till guld var huvudansvariga för den negativa balansen som registrerades för mars månad motsvarande utflöden på 688 miljoner euro (sidan 26).
  • En av de mest populära råvaru-etf:erna under mars månad var den fysiskt replikerade db X-tracker ETC:n som gick mot strömmen (s. 27).

Populära index

• När det gäller aktier investerade man främst i ETF:er som återspeglar breda diversifierade europeiska index, som exempelvis MSCI Europa eller Stoxx Europe 600. Även produkter på den japanska aktiemarknaden var efterfrågade (s. 27).
  • Inom obligationer var det index för företagsobligationer och statsobligationer som registreras de högsta inflödena (s. 27).
  • Inom råvaror var det främst index för råolja samt brett diversifierade råvaruindex som var främst efterfrågat (s. 27).

För ytterligare information var god kontakta:
Carlos Cancino
Presskontakt Deutsche Asset & Wealth Management
Epost: carlos.cancino@konsensus.se

Deutsche Asset & Wealth Management

Med över € 1000 miljarder i förvaltat kapital (31 december 2014), är Deutsche Asset & Wealth Management¹ en av världens ledande kapitalförvaltare. Deutsche Asset & Wealth Management erbjuder individer och institutioner traditionella och alternativa investeringar i samtliga större tillgångsslag. Deutsche AWM erbjuder också skräddarsydda lösningar, förmögenhetsförvaltning och private banking-tjänster till förmögna privatpersoner.

¹ Deutsche Asset & Wealth Management är varumärket på kapitalförvaltningsenheten inom Deutsche Bank-koncernen. De juridiska personer som erbjuder produkter eller tjänster inom ramen för Deutsche Asset & Wealth Management varumärke listas i kontrakt, säljmaterial och annan produktinformation.

För mer information besök www.etf.db.com

* Investerare bör vara medvetna om att utöver den heltäckande avgiften kan ETF:en bli belastad andra kostnader vilka kan negativt påverka investeringen i förhållande till underliggande index. Några exempel på sådana avgifter är: courtage och andra transaktionskostnader, finansiella transaktionsskatter eller stämpelskatter samt eventuella skillnader i beskattning av antingen kapital eller utdelning i det relevanta underliggande indexet och faktisk beskattning av antingen kapital eller utdelning från ETF:en. Den exakta påverkan av dessa kostnader kan inte i förväg räknas ut på ett tillförlitligt sätt eftersom det beror på en rad olika icke-statiska faktorer. Investerare uppmanas att konsultera de reviderade årsrapporterna, och även de oreviderade halvårsrapporterna, för detaljer.

Risker

Investerare bör notera att db X-trackers UCITS ETF:er inte är kapitalskyddade eller garanterade. Investerare bör vara införstådda med möjligheten och kunna klara av förluster på delar eller hela det investerade kapitalet.

Aktier i db X-trackers UCITS ETF:er som köps på andrahandsmarknaden kan vanligtvis inte säljas tillbaka till den aktuella fonden. Investerare måste köpa och lösa in dessa aktier på sekundärmarknaden med hjälp av en mellanhand (t.ex. en marknadsgarant eller en börsmäklare) vilket kan medföra avgifter (detta beskrivs ytterligare i gällande prospekt). Vidare kan investerare få betala än den aktuella NAV-kursen vid köp av aktier, respektive erhålla ett lägre försäljningspris än den nuvarande NAV-kursen vid försäljning av aktier i db X-trackers UCITS ETFer på sekundärmarknaden.

Investeringar i fonder innebär många risker, bland andra, generella marknadsrisker, kreditrisker, valutarisker, ränterisker och likviditetsrisker. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i db X-trackers UCITS ETFer kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att investeraren får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Deutsche Asset & Wealth Management

Med € 955 miljarder i förvaltat kapital (per 30 juni 2014), är Deutsche Asset & Wealth Management ¹ en av världens ledande kapitalförvaltare. Deutsche Asset & Wealth Management erbjuder individer och institutioner traditionella och alternativa investeringar i samtliga större tillgångsslag. DeAWM erbjuder också skräddarsydda lösningar, förmögenhetsförvaltning och private banking-tjänster till förmögna privatpersoner.

Deutsche AWM:s passiva investeringar erbjuder institutionella kunder och privatkunder tillgång till ett brett utbud av tillgångsklasser och marknader via enkla, transparenta och kostnadseffektiva lösningar. Bland dessa återfinns börshandlade fonder (ETF:er), börshandlade råvaror (ETC:s), börshandlade certifikat (ETN:s), warranter, obligationer, fonder och privata mandat.

Viktigt. Detta pressmeddelande har endast upprättats i informationssyfte och utgör inte ett erbjudande eller en rekommendation att ingå någon transaktion. Vi hänvisar till db X- trackers web för Faktablad och/eller Basfakta för Investerare (KIID) och/eller det fullständiga Prospektet för varje delfond för mer information om Deutsche Banks börshandlade fonder. Dessa dokument finns även tillgängliga gratis från Deutsche Bank, London Branch. Deutsche Bank AG (”DB”) är auktoriserad enligt tysk banklag (ID : 100003 behörig tillsynsmyndighet: BaFin - Den Tyska Federala Finansinspektionen) och regleras av Financial Conduct Authority (”FCA”) för den i Storbritannien bedriva värdepappersrörelsen i DB AG London Branch. DB har licens att bedriva gränsöverskridande verksamhet i hela det Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (”EES”). Vi hänvisar till DB’s redovisning av licenser och gränsöverskridande tillstånd under rubriken ”European Union Regulatory Background and Corporate and Regulatory Disclosures “ vilket kan läsas på DB’s hemsida via länken https://www.db.com/en/content/eu_disclosures_uk.htm. På begäran redovisar vi omfattningen av våra licenser och tillstånd att bedriva gränsöverskridande verksamhet samt gällande regler vilka utfärdats av BaFin och/eller Finansinspektionen. Den registrerade adressen för Deutsche Bank AG, London Branch, är Winchester House, 1 Great Winchester Street, London EC2N 2DB. Direkt eller indirekt distribution av detta dokument i USA, Kanada eller Japan, eller till amerikanska medborgare eller bosatta i USA, är förbjudet.

© 2015 Deutsche Bank AG.

Taggar: