• Dexcom/

Dexcom G5®, systemet för kontinuerlig mobil glukosmätning (CGM), nu även för Android-enheter

Report this content

- Lättare att hantera sin diabetes med Dexcom G5 när CGM-systemet blir tillgängligt via både iOS och Android

Dexcom, Inc. (NASDAQ: DXCM), den ledande leverantören av lösningar för kontinuerlig glukosmätning (CGM) för patienter med diabetes, lanserar nu lösningen G5 Mobile CGM System som är kompatibel med Android-mobiler i Europa. Den nya plattformen har redan släppts i Storbritannien och fortsätter att lanseras i utvalda europeiska länder under början av 2017.

Android with TxAndroid with TxG5 Mobile CGM-systemet är nu världens första CE-märkta mobila CGM-system som är kompatibelt med både iOS och Android-plattformar. Detta ger europeiska patienter större tillgång till Dexcoms CGM-teknik. Siffrorna för försäljningen och användandet i Europa2 visar att Android-mobiler har en marknadsandel på 45 procent i Storbritannien och innehar mer än 60 procent av marknaden i Tyskland, Italien, Frankrike och Nederländerna. Europeiska patienter som redan har eller funderar på att skaffa en Android-mobil kommer nu att kunna använda enheten för att få tillgång till Dexcoms G5 Mobile CGM System.

I och med lanseringen av Android-plattformen i Europa blir det nu valfritt att kvittera ut visningsenheten Dexcom G5 Mobile Reciever. Det kommer inte längre att krävas som en obligatorisk del av G5 Mobile CGM-systemet. Denna förbättring kan innebära betydande besparingar för patienter som betalar kontant och det kommer att göra det enklare att få tillgång till Dexcom G5 Mobile-systemet.

– Dexcom utvecklar snabbt tekniken för CGM-utrustning för att underlätta hanteringen av diabetes för personer som drabbats. Dessa framsteg gör livet enklare och mer flexibelt, säger John Lister, Dexcoms EMEA-chef. Vi är mycket glada över att kunna förenkla livet för patienter och vårdgivare och vi är även glada över att kunna fortsätta expandera vårt erbjudande till den europeiska marknaden.

Om Dexcom, Inc.
Dexcom, Inc. grundades 1999 och har kontor i San Diego, Kalifornien samt ett huvudkontor för EMEA i Edinburgh, Skottland och patienter i 39 länder runt om i världen. På Dexcom utvecklas diabetesvården och hanteringen genom att erbjuda överlägsna system för kontinuerlig glukosmätning (CGM) för att hjälpa patienter och vårdpersonal att bättre hantera sin diabetes. Sedan starten har företaget fokuserat på bättre utfall för patienter, vårdgivare och kliniker genom att leverera lösningar som är bäst på marknaden – och samtidigt stärka vårt samhälle för att kunna ta kontroll över diabetesen. För mer information om Dexcom CGM, besök www.dexcom.com.

Ökad rörlighet och flexibilitet
Dexcom G5 Mobile CGM System ger konsekvent och korrekt1 mätbarhet med MARD (Mean Absolute Relative Difference) på nio procent för vuxna och tio procent för barn i tvåårsåldern. G5 Mobile System erbjuder marknadens mest slittåliga sensor och ger patienter friheten att fatta beslut om sina behandlingar utan att behöva kontrollera med ett stick i fingret varje gång.2 G5 Mobile System har realtidsanpassade larm och ett inbyggt larm för låga glukosvärden (3.1 mmol/L 55 mg/dL) för att hjälpa patienterna att reagera snabbt på eller undvika potentiellt farliga hypoglykemiska situationer. Patienterna kan också anpassa larmen som varnar för hotande dalar och toppar. Dessutom erbjuder G5 Mobile CGM System patienterna möjligheten att hålla kontakten i realtid med nära och kära genom att dela sina CGM- data med upp till fem följare via Follow-appen.

Diabetes: En världsomspännande fara
Diabetes är en av de största globala hälsofarorna på 2000-talet. Varje år blir det fler och fler människor som lever i detta tillstånd, vilket kan resultera i livsförändrande komplikationer. Förutom de 415 miljoner vuxna som för närvarande beräknas ha diabetes finns det 318 miljoner vuxna med nedsatt glukostolerans, vilket utsätter dem för hög risk att utveckla sjukdomen i framtiden. Enligt International Diabetes Foundation (IDF) finns det 52 miljoner människor som lever med diabetes i Europa och år 2040 beräknas fler än 72 miljoner människor ha
sjukdomen.3 Med diabetes kan kroppen inte producera eller använda hormonet insulin effektivt, vilket orsakar en ansamling av glukos, eller socker, i blodet. Det finns också cirka 17 miljoner människor i Europa som har diabetes, men som inte har fått diagnosen. De kan uppleva symptom som de inte kan förklara, eller så kan de anta att symptomen beror på andra orsaker, såsom att de blir äldre eller har en hektisk livsstil. Personer med diabetes som tar insulin måste övervaka sina blodsockernivåer ofta. Okontrollerad glukos kan orsaka hälsokomplikationer och även dödsfall.4,5

Referenser

1. RPT-902345, Report of Effectiveness and Safety of the Dexcom™ G4 PLATINUM with Spritz Algorithm Continuous Glucose Monitoring System. RPT-902628, Effectiveness and Safety Study of the Dexcom G4® PLATINUM with Spritz Algorithm Continuous Glucose Monitoring System in Pediatric Subject with Diabetes Mellitus.
  2. If your glucose alerts and readings do not match your symptoms or expectations, you should obtain a fingerstick. A minimum of two fingersticks a day is required for calibration.
  3. IDF Diabetes Atlas 2015.
  4. Hyperglycemia (High blood glucose). American Diabetes Association Web site. http://www.diabetes.org/living-with-diabetes/treatment-and-care/blood-glucose-control/hyperglycemia.html. Updated September 16, 2014. Accessed November 7, 2016.
  5. Hypoglycemia (Low blood glucose). American Diabetes Association Web site. http://www.diabetes.org/living-with-diabetes/treatment-and-care/blood-glucose-control/hypoglycemia-low-blood.html. Updated July 1, 2015. Accessed November 7, 2016.

För mer information var vänlig kontakta:

Peter Gerhardsson,
Dexcom
E-mail: pgerhardsson@Dexcom.com

Viktoria Sundin
Inmema PR
E-mail: viktoria.sundin@inmema.com

För bilder, information mm var vänlig besök: www.dexcom.com/media

Taggar:

Citat