DGC One AB, delårsrapport Q1 2014

En bra start på 2014

1 januari – 31 mars 2014
Nettoomsättning 131,9 mkr (119,0)

Tillväxt i tjänsteverksamheten 13,8% (19,8)
Rörelseresultat 16,1 mkr (14,7)
Rörelsemarginal 12,2% (12,3)
Resultat efter skatt 12,5 mkr (11,5)
Resultat per aktie efter utspädning 1,42 kr (1,33)

Vd:s kommentar
2014 har börjat bra. Tillväxten i det första kvartalet var nästan 14 procent och rörelseresultatet 16 miljoner kronor.

Datakommunikationsleveransen till Svenska Spel pågår med full kraft. Nu i slutet av april har vi redan kopplat upp nästan 1500 spelombud. Inför denna leverans har vi byggt ut och uppgraderat vårt nät, ett projekt vi blev klara med under kvartalet och som kommer alla kunder till godo i form av mer kapacitet och bättre redundans.

I affärsområde Telefoni fördubblade vi nästan omsättningen relativt samma kvartal föregående år. Ungefär en fjärdedel av intäkterna var installations- och projektintäkter från telefonileveransen till Huddinge kommun som i allt väsentligt blev klar under kvartalet. Ett nytt och väl fungerande samarbete med Tele2 på mobilsidan hjälpte oss att nå denna framgång. Att leveransen gick så bra visar vilken förmåga vi har att leverera stora och komplexa telefonilösningar. Det självförtroendet har vi stor nytta av nu när vi är inne i flera anbudsprocesser till offentlig sektor.

I december tecknade vi ramavtalet ”Kommunikation som tjänst” (KST) med Kammarkollegiet och det har gjorts en hel del avrop på detta under kvartalet. Nu i april tecknade vi också ramavtalet ”Fasta och mobila operatörstjänster samt transmissionstjänster”. Vi har med dessa ramavtal bäddat bra för att kunna vinna marknadsandelar inom offentligt sektor och ser nu fram emot en spännande vår, sommar och höst då många upphandlingar kommer att avgöras.

Jörgen Qwist
Vd

Telefonkonferens
DGC håller idag, klockan 13.30, en telefonkonferens där delårsrapporten kommer att presenteras. Efter presentationen finns det utrymme för frågor.

Telefonnummer för deltagande i telefonkonferensen:

Audiosändning och presentation
Det finns också möjlighet att lyssna direkt på telefonkonferensen via webblänk, http://financialhearings.nu/140428/dgc/ eller ta del av presentation via http://dgc.se/Investerare/Presentationer/Presentationer/Presentationer-2014/.

För mer information kontakta:
Jörgen Qwist, vd DGC, telefon: +46 8 506 106 63 eller +46 708 34 28 34
Göran Hult, ekonomichef DGC, telefon +46 8 506 106 16 eller +46 735 33 48 42
Jakob Tapper, informationsansvarig DGC, telefon: +46 8 506 502 18 eller +46 739 81 63 33, e-post: jakob.tapper@dgc.se

DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i ett eget rikstäckande nät till kunder som har verksamhet på många platser. DGC grundades 1987 och DGC:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Informationen är sådan som DGC ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2014 kl. 12.30.