En av Sveriges största alkoholleverantörer investerar över 50 miljoner kronor i syfte att rena vatten i Afrika

Report this content

I samband med den årliga vattenkonferensen World Water Week, som arrangerades i Stockholm sista veckan i augusti, meddelade den globala alkoholtillverkaren Diageo att man kommer att trappa upp sitt engagemang för hållbar vattenförvaltning runt om i världen. Det innebär fler åtaganden för att förbättra vatteneffektiviteten vid sina produktionsanläggningar samt att bistå lokalsamhällen med att utveckla system för återvinning av renare och friskare vatten. Detta som en del i aktörens program ”Water of Life” som sedan 2006 har förbättrat tillgången till vatten, sanering och hygien för över 10 miljoner människor i 21 länder runt om i världen.

Den globala vattenutmaningen är alarmerande och tillgången på rent vatten hotas inte bara av klimatpåverkande faktorer utan även av livsmedelsproduktion, som traditionellt krävt mycket vattenresurser. Med anledning av detta har Diageo investerat 4,4 miljoner pund i sitt bryggeri i Kampala, Östafrika, vilket lett till att vattnet man återför till Victoriasjön nu är renare än det som används för produktionen. Alkoholjätten har även installerat nya vattenåtervinningssystem på sina områden i Nasik, Aurangabad och Pioneer, vilket möjliggör återanvändning av upp till 500 000 kubikmeter vatten om året – en minskning med 35 procent i vattenutvinning.

Diageo är den näst största leverantören av spritdrycker till Systembolaget (2017) och innehar varumärken som Johnnie Walker, Smirnoff, Baileys, Tanqueray, Gordon's och Guinness i portföljen. I juni 2017 blev Diageo det första globala dryckesföretaget att publicera vatten- och koldioxidpåverkan för fem av sina viktigare globala varumärken – ett sätt att hjälpa människor att bättre förstå miljöpåverkan av några av dess mest populära varumärken.

For further information:

press@diageo.com

+44 (0) 7856003535

Diageo är ett globalt företag med verksamhet i fler än 180 länder runt om i världen. Bolaget är noterat på börserna i både New York och London. För mer information om Diageo, medarbetare, varumärken och resultat besök Diageo.com. Där finner du även information om vårt omfattande arbete för att främja ansvarsfull alkoholkonsumtion.

Celebrating life, every day, everywhere.