Diamyd Medical tillförs 15 miljoner kronor i riktad emission

Diamyd Medical (Nasdaq Stockholm First North, DMYD B) meddelar att Bolaget har accepterat ett erbjudande från en grupp utländska institutionella investerare, som ej tidigare är ägare i Diamyd Medical, att emittera 2 000 000 nya B-aktier till priset 7,50 SEK per aktie i en riktad emission, vilket innebär att Bolaget tillförs 15 miljoner kronor.

– Kapitaltillskottet i Diamyd Medical är välkommet och medger ytterligare fokusering på partnerskap, säger Anders Essen-Möller, vd för Diamyd Medical.

Efter registrering av emissionen kommer antalet aktier i Diamyd Medical att uppgå till 21 819 422 uppdelat på 958 584 A-aktier och 20 860 838 B-aktier. De nya aktierna utgör 9,2 % av kapitalet och 6,6 % av rösterna. Diamyd Medicals styrelse fattade beslut om nyemissionen med stöd av det bemyndigande som erhölls på årsstämman den 27 november 2014.

Om diabetesvaccinet Diamyd®
Typ 1-diabetes är en förödande sjukdom som kräver daglig behandling med insulin för överlevnad. Betydelsen av att finna ett botemedel ska inte underskattas. Diamyd® anses vara den Antigen-Baserade Terapi (ABT) som kommit längst i utvecklingen för att behandla sjukdomen. Diamyd® har använts i kliniska studier omfattande mer än tusen patienter och visat på en god säkerhetsprofil. I en europeisk fas III-studie har Diamyd® visat god klinisk effekt i flera subgrupper, och en begränsad total 16-procentig effekt (p=0,10) vad gäller bevarandet av den egna förmågan att bilda insulin. I syfte att förstärka den totala effekten utvecklas kombinationsbehandlingar med Diamyd® och andra godkända substanser. Diamyd® är lätt att ge på i princip alla sjukvårdsinrättningar. Den potentiella marknaden uppskattas till flera miljarder dollar per år.

Diamyd Medical arbetar dedikerat för att bota typ 1-diabetes och LADA. Bolagets projekt omfattar utveckling av kombinationsbehandlingar med det GAD-baserade diabetesvaccinet Diamyd® i syfte att stoppa förstörelsen av insulinproducerande betaceller. Bolaget har exklusiva UCLA-rättigheter till GAD65, den aktiva substansen i vaccinet, för vilket det sista patentet går ut år 2032. Dessutom licensierar Bolaget exklusivt UCLA-patent för att använda GABA för behandling av diabetes och andra inflammationsrelaterade sjukdomar.

Diamyd Medical är en av huvudägarna i stamcellsbolaget Cellaviva AB som etablerar en svensk kommersiell bank för privat familjesparande av stamceller i navelsträngsblod och andra vävnader med stamceller. Stamceller kan förväntas komma till användning inom området Personalized Regenerative Medicine (PRM), till exempel för att återskapa betacellsmassa i diabetespatienter där autoimmuniteten stoppats.

Remium Nordic AB är Bolagets Certified Adviser.

Anders Essen-Möller, vd
Tel: +46 70 55 10 679. E-post: anders.essen-moller@diamyd.com

E-post: info@diamyd.com. Org. nr: 556242-3797. Hemsida: www.diamyd.com.