Diamyd Medical utser ny verkställande direktör

Diamyd Medical (Nasdaq Stockholm First North, DMYD B) meddelar idag att Bolagets styrelse utsett Ulf Hannelius PhD, MBA, till ny verkställande direktör.

Ulf Hannelius, 40 år, filosofie doktor i molekylärbiologi från Karolinska Institutet och med en MBA från Handelshögskolan i Stockholm, har utnämnts till, och tillträder idag tjänsten som verkställande direktör i Diamyd Medical.

- Ulf Hannelius har sedan november 2015 arbetat sida vid sida med Diamyd Medicals interima vd Anders Essen-Möller. Det är tillfredsställande att vi lyckats rekrytera en ledare till Diamyd Medical med den kaliber och potential som Ulf Hannelius representerar, säger Erik Nerpin, styrelseordförande i Bolaget.

-Vi ska nu gemensamt ta Diamyd Medical till nästa fas som diabetesbolag säger Ulf Hannelius. Jag har under några månader fått förmånen att sätta mig väl in i bolaget som tveklöst bär på många möjligheter. Jag hoppas kunna exekvera på flera av dessa. En ny resa är påbörjad för mig och alla oss i Diamyd Medical – med målet att bygga ett större diabetesföretag till gagn för våra aktieägare och för dem med diabetes.

- Ulf har sedan många år fokuserat på ledarskap, affärsutveckling och internationell Life Science och är med sin molekylärbiologiska expertis en given ledare att utveckla vår business, säger företagets grundare Anders Essen-Möller (74), som efter ett år som interim vd övergår till att vara arbetande styrelseledamot i Diamyd Medical. Ulf och jag har bra kemi och jag ser fram emot att ge den tid som behövs för att på alla sätt stötta Ulf i de frågor han och styrelsen förordar.

Diamyd Medical arbetar dedikerat för att bota autoimmun diabetes genom läkemedelsutveckling och investeringar inom stamcellsteknologi och medicinteknik.

Diamyd Medical utvecklar diabetesvaccinet Diamyd®, en Antigen-Baserad Terapi (ABT) baserad på den exklusivt inlicensierade GAD-molekylen. Bolagets inlicensierade teknologier för GABA och Gliadin har även dessa potential att bli viktiga pusselbitar i den framtida lösningen för att förhindra, behandla och bota autoimmun diabetes, liksom vissa andra autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar. För närvarande pågår sex kliniska studier med Diamyd®. Diamyd Medical är med 45% största ägare i stamcellsbolaget Cellaviva AB. Stamceller kan förväntas komma till användning inom området Personalized Regenerative Medicine (PRM), till exempel för att återskapa betacellsmassa i diabetespatienter där den autoimmuna komponenten av sjukdomen har stoppats. Diamyd Medical har också ägarandelar i medtech-bolaget Companion Medical, Inc. i San Diego, USA; samt i genterapibolaget Periphagen, Inc., Pittsburgh, USA.

Diamyd Medicals B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm First North under kortnamnet DMYD B. Remium Nordic AB är Bolagets Certified Adviser.

Tel: +46 736 35 42 41. E-post: ulf.hannelius@diamyd.com

Anders Essen-Möller, styrelseledamot
Tel: +46 70 55 10 679. E-post: anders.essen-moller@diamyd.com

E-post: info@diamyd.com. Org. nr: 556242-3797. Hemsida: www.diamyd.com.