Studie med Diamyd Medicals diabetesvaccin får EU-finansiering

Diamyd Medical (First North: DMYD B) informerar att den pågående kombinationsstudien DIABGAD tilldelats 120 000 euro, motsvarande ca 1,1 miljoner kronor i EU-finansiering. Medlen kommer från ett FP7-projekt där Linköpings universitet och Diamyd Medical ingår. DIABGAD-studien syftar till att utvärdera om D-vitamin och ibuprofen verkar synergistiskt med diabetesvaccinet Diamyd® i syfte att bevara förmågan att bilda eget insulin hos barn som nyligen fått typ 1-diabetes. De första resultaten från studien väntas kunna presenteras i början av 2015.

– Det är glädjande att EU väljer att stödja DIABGAD, säger professor Johnny Ludvigsson vid Linköpings universitet, som är huvudprövare och sponsor för studien. Finansieringen hjälper och stärker oss i vårt arbete med att nå fram till en ny kombinationsbehandling för typ 1-diabetes.

– Kombinationsprogrammet för diabetesvaccinet Diamyd® är intressant för både forskare och industri, säger Anders Essen-Möller, ordförande i Diamyd Medical. Finansieringen från EU speglar detta och konceptet kommer att diskuteras ytterligare med Diamyd Medicals vetenskapliga råd den 16 september i samband med en europeisk diabeteskongress i Wien.

Typ 1-diabetes är en autoimmun sjukdom där immunsystemet attackerar patientens egna insulinproducerande betaceller. Dessa patienter måste dagligen behandlas med insulin för sin överlevnad. Att finna en bot är av stor vikt för världens hälsovårdssystem och för patienternas välbefinnande. Den årliga världsmarknaden för en fungerande behandling, som är enkel att ge, uppskattas till flera miljarder dollar.

Om Diamyd®
Diamyd® är en läkemedelskandidat för behandling och prevention av autoimmun diabetes. Diamyd® har använts i kliniska studier omfattande mer än tusen patienter och visat på en god säkerhetsprofil. Vad gäller bevarandet av patienternas egenproduktion av insulin har Diamyd® visat en 16%-ig effekt (p=0.1) gentemot placebo i en europeisk fas III-studie och Diamyd® utvecklas nu vidare i kombinationsbehandlingar med andra substanser. Diamyd® är lätt att ge och kan ges på i princip alla sjukvårdsinrättningar.

Anders Essen-Möller, ordförande, Diamyd Medical AB
Tel: +46 70 55 10 679. E-post: anders.essen-moller@diamyd.com

Diamyd Medical arbetar dedikerat för att förbättra situationen för patienter med autoimmun diabetes och mot att bota sjukdomen. Diamyd Medicals projekt omfattar utveckling av kombinationsbehandling för att stoppa den gradvisa förstörelsen av insulinproducerande betaceller genom att använda Bolagets GAD65-baserade diabetesvaccin Diamyd®, som till exempel Diamyd®+ D-vitamin med och utan inflammationshämmare; och Diamyd®+ GABA, för vilket Diamyd Medical licensierar exklusiva intellektuella rättigheter från University of California i Los Angeles (UCLA). Diamyd Medical har också en 46%-ig andel i stamcellsbolaget Cellaviva AB som etablerar en svensk kommersiell bank för privat familjesparande av navelsträngsblod och andra vävnader med stamceller. Stamceller kommer att användas inom området Personalized Regenerative Medicine (PRM), till exempel för att återskapa betacellsmassa i diabetespatienter där autoimmuniteten stoppats.

Remium Nordic AB är Bolagets Certified Adviser.

E-post: info@diamyd.com. Org. nr: 556242-3797. Hemsida: www.diamyd.com.