DIBS säkrar enkel betalning av varor i appar

DIBS, Nordens ledande leverantör av betalningslösningar för e-handel, lanserar idag ett utvecklar-kit som gör det möjligt för butiker att enkelt och säkert ta emot betalningar för varor i Android- och iPhone-appar. Det användarvänliga betalfönstret öppnar nya möjligheter för mobil försäljning av varor och tjänster inne i appar.

DIBS presenterar idag ett helt nytt utvecklar-kit för In-App betalning. Det gör det möjligt för butiker att integrera ett säkert och användarvänligt betalfönster i sina iOS och Android appar. Därmed kan de ta betalt med kort inne i appen i en helt PCI-certifierad miljö. Utvecklar-kittet är ett så kallat programmerings-biblioteket som kan laddas ner från DIBS hemsida. Det består av en uppsättning strukturer och fördefinierad kod för att integrera betalningslösningen i butikens app.

Butikerna kan välja vilka betalsätt de ska erbjuda, till exempel alla större nationella och internationella kort eller betalning via internetbanker. De kan också välja mellan ett urval av grafiska gränssnitt för betalfönstret. För att underlätta för konsumenterna kan butikerna erbjuda en lösning för återkommande betalningar. Då behöver konsumenterna behöver ange kreditkortsuppgifter en gång och kan sedan genomföra nya köp med några tryck.

– DIBS är drivande i utvecklingen av handel via mobiler och erbjuder flera olika tjänster för säkra mobila betalningar, säger Eric Wallin, VD för DIBS. Genom utvecklar-kittet för In-App Betalning går vi ett steg längre och gör det enkelt för våra kunder att lansera och driva mobil försäljning i appar.

– Det finns inga andra utvecklar-kit i världen som är anpassade för utvecklare av appar, där konsumenter kan betala för varor och tjänster i en PCI-certifierad säker miljö. Vi har utvecklat vår InApp betalningslösning för att hjälpa våra 14 000 e-handlare att finna nya vägar för att nå sina kunder via appar i smarta mobiler, säger Jacob Raavig, COO på DIBS.

Ur konsumentens perspektiv sker hela betalningsprocessen inne i butikens app. Konsumenten skickas alltså inte vidare till någon annan app eller sajt för betalning (det som på engelska kallas Screen Swap). Rent tekniskt sker dock hela betalningsprocessen i DIBS system som är PCI-certifierat. DIBS hanterar användarnas kreditkortsinformation med samma säkerhet som för DIBS övriga betalningslösningar. Det innebär att butiken kan erbjuda PCI-certifierade betalningar, utan att själva genomgå en PCI-certifiering.

Intresset för mobil handel är mycket stort och alltfler e-butiker erbjuder produkter och tjänster via smarta mobiler. DIBS erbjuder ett flertal olika tjänster med betalfönster som passar smarta mobiler och är enkel och intuitiva att använda.

Det danska järnvägsbolaget är DSB bland de första att erbjuda DIBS InApp-betalning via sin app Mobilbilletter Hovedstaden. Genom den köper tusentals pendlare i Köpenhamnsområdet buss-och tågbiljetter varje vecka.

DIBS InApp betalningsfönster lanseras först i en version med ett urval gränssnitt för butiker att välja mellan. Inom kort erbjuds möjlighet till ytterligare anpassning efter butikens egna önskemål.

DIBS InApp Payment kan laddas ner här: http://tech.dibs.dk/toolbox/downloads/

Eric Wallin, VD DIBS, tel. 08-527 525 03 alternativt 0703 29 77 74 eller e-post: eric.wallin@dibs.se
Jacob Raavig, COO på DIBS, tel. +45 22 44 75 44
Jacob.raavig@dibs.dk