Johan Tjärnberg och Anna Settman föreslås som nya styrelseledamöter till DIBS

DIBS Payment Services AB (”DIBS”) valberedning som representerar drygt 36 procent av rösterna i bolaget föreslår inför årsstämman 2014 att Johan Tjärnberg och Anna Settman väljs in som nya ledamöter i DIBS styrelse. Johan Tjärnberg har en gedigen branschkunskap från betalningssektorn efter att ha varit VD och koncernchef i Point Group samt Executive Vice President i VeriFone Inc med ansvar för VeriFone’s verksamhet i Europa. Anna Settman föreslås utifrån sin långa erfarenhet från olika ledande positioner i media- och kommunikationsbranschen, de senaste åren främst inom digitala tillväxtmedier, i kombination med hennes kunskap inom konsumtionsbeteenden och online. Valberedningen gör bedömningen att de två kandidaterna kommer att tillföra värdefull kompetens i styrelsens arbete.

DIBS valberedning som representerar drygt 36 procent av rösterna i bolaget föreslår till årsstämman 2014 att Johan Tjärnberg och Anna Settman väljs in som nya styrelseledamöter. Peter Sjunnesson som idag ingår i DIBS styrelse har avböjt omval. Valberedningen föreslår omval av Cecilia Lager, Christoffer Häggblom, Staffan Persson och Thord Wilkne. Valberedningen föreslår vidare att Staffan Persson utses till styrelsens ordförande.

Johan Tjärnberg har sammanlagt nio års branscherfarenhet från betalningssektorn, senast som VD och koncernchef i Point Group samt Executive Vice President i VeriFone Inc med ansvar för VeriFone’s verksamhet i Europa (omsättning om ca 4 miljarder kronor). Point Group är en ledande europeisk betalningsleverantör med fokus på betalningslösningar till handlare. Point förvärvades 2011 av det globala företaget VeriFone Inc (NYSE). Valberedningen är av uppfattningen att Johan besitter stor kunskap om både branschen och betalningslösningar som kommer att vara av stor nytta i styrelsens arbete. Johan är idag rådgivare inom sektorn och är styrelseledamot i CameronTec.

Anna Settman har en gedigen bakgrund från media- och kommunikationsbranschen där hon har haft olika ledande positioner inom Schibsted och MTG. Anna har varit verksam 19 år på Aftonbladet varav tre år som VD. Anna har med den unika resan erfarenhet i det svåra omställningsarbetet som branschen mött och var högst delaktig i arbetet att ställa om Aftonbladet från traditionell papperstidning till digitala medier. Dessa erfarenheter tillsammans med hennes kunskap om konsumtionsbeteenden, online och att hitta nya intäkter i en digital värld har varit avgörande för valberedningens nominering. Anna är idag egen konsult och rådgivare och sitter som styrelseledamot i Nordnet samt Hyper Island. Hon är även delägare och styrelseledamot i några mindre bolag.

DIBS valberedning inför årsstämman 2014 utgörs av Monika Lundström; ordförande i valberedningen och utsedd av Zimbrine Holding BV, Jan Särlvik; Nordea Investment Funds och Marianne Flink; Swedbank Robur fonder. Valberedningens övriga förslag till årsstämman 2014 kommer att presenteras i kallelsen till stämman.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Monika Lundström, valberedningens ordförande, +46 736 24 46 36 eller monika@swediacapital.se

Staffan Persson, styrelsens ordförande, sp@swediacapital.se

DIBS erbjuder Nordens bredaste utbud av enkla och säkra betalningslösningar på nätet. Vi startade 1998 och var då pionjärer inom betalningar på nätet – idag är vi ledande i Norden. Vi var först med att nå en miljard transaktioner och har idag över 15 000 nätbutiker med ett årligt försäljningsvärde på över 100 miljarder kronor. Varje år väljer 2 000 nya nätbutiker vår lösning. Våra 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet. DIBS är listat på First North med Redeye som Certified Advisor.